tisdag 9 april 2013

Det lilla jaget och det förnuftiga jaget

På morgonen lider jag alldeles bestämt av peronlighetsklyvning.
Det finns det lilla jaget och det förnuftiga jaget.

När klockan ringer 04.45 (eller 05.15 beroende på vilken dag det är) vill det lilla jaget ligga kvar i sängvärmen. Nära nära under samma täcke. Mysa och sova ett tag till.
Men förnuftighetsjaget bestämmer förstås att man måste gå upp för att hinna ordentligt!

Ute vaknar jag till. Det är nästan alltid roligt att gå på morgonpromenad med Cosmos.
Sedan kommer vi in och då träder det lilla jaget fram igen. Det lilla jaget vill äta frukost länge, lyssna på radio och sitta med datorn vid köksbordet och njuta av vetskapen att tre nöjda djur åter bäddat ner sig inne hos sin husse i sovrummet.
Det förnuftiga jaget går förstås inte med på det. Det förnuftiga jaget har stenkoll på klockan, dukar hastigt undan frukostmuggen, slår igen datorn, borstar tänderna, ger maken en snabb puss och väcker sin lille hund för att marschera iväg till bilen och ta tag i dagen.


Japp, sån är jag (och mina jag).
På morgonkvisten.

4 kommentarer:

  1. Så du är m.a.o. helt normal. ;)

    SvaraRadera
  2. Tveeggat - javisst! Eller som en stor tänkare sa (och man kan kanske applicera det på dig och andra likasinnade): om det där med moral är så fint hur kan det då vara bättre med en enkel än en dubbel?

    SvaraRadera
  3. Giggi; ...säger den helt opartiska modern ;)

    Klimakteriehäxan; Haha, ja men just precis. Här kör jag hårt med dubbelmoralen ;)

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att det är fler än jag som är öppet tudelade av normalkaraktär.
    "Min kropp och jag" har haft olika syn på det där med att gå upp i veckan.

    (Men HU vilka tider som gäller för dig!)

    SvaraRadera