onsdag 17 april 2013

Den hundovänliga stadsdelen i den hundovänliga staden

Jag hävdar fortfarande att Örebro är en ytterst hundovänlig stad. Och att väster är en ytterst hundovänlig stadsdel.
På en tiominuters (max) kissrunda  runt kvarteret passerar vi följande skyltar. Då är inte skyltar in mot innergårdar medräknade -där kan jag förstå att man inte får rasta hunden.
I en korsning. Var är bostadsområdet? Det är ju hus överallt... Vi är liksom mitt i stan.


Längs gång-och cykelvägen. En av få ställen där det är gräs längs vägen. 

Uppe i trädet är skylten lite dold. Det står att man inte får rasta sin hund på lekplatsen. Lekplatsen är inhägnad längst bort i den lilla parken och på dess grind sitter ytterligare en likadan skylt.

Verkligen uppställd bara sådär längs trottoaren. 

Den här plätten utsåg Lurvig som sin "toaplätt". Han kunde ju inte läsa... 

Och runt hörnet där är vår port. 
Det komiska är att här är oerhört hundrikt. Vi möter massor av hundar varendaste liten runda.
Och skyltarna? Nä, sätter man skyltar i varenda gathörn är det ingen som bryr sig.

Annat är det i Frankrike!

8 kommentarer:

  1. Men hur tänker dom?! Var ska hundarna göra sina behov?

    SvaraRadera
  2. Vad betyder "rasta"? Får de överhuvudtaget sätta sin tass där eller är det kissförbud?
    Det verkar väldigt konstigt tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Eva; Medge att det är lite ironiskt och smått komiskt! Det finns en park inte långt bort, men våra kära fyrbeningar håller inte riktigt benen i kors tills de kommer fram dit ;)

    Ruta Ett; Ingen som vet. Och alldeles ärligt ingen som bryr sig när skyltarna är så omotiverat uppsatta. Innergårdar respekteras nog skapligt och på lekplatserna respekteras det absolut -där har jag aldrig sett någon hund. Däremot är det absolut ingen som tar hänsyn till alla dessa skyltar uppsatta i varenda gathörn.

    SvaraRadera
  4. Det finns säkert dom som tycker att det är för FÅ skyltar .., men inte kan det vara nån hundägare som bestämmer om dom där skyltarna ,-)

    SvaraRadera
  5. Elisabet; Nä, för få skyltar kan det inte vara. De sitter precis överallt. Däremot är det hundra procent säkert att en del muttrar över att de inte följs.
    Själv muttrar jag mest över att folk är så himlans dåliga på att plocka upp efter sig.

    SvaraRadera
  6. Ja det är just det, folk som inte plockar upp efter sina hundar. Här är det rent ut sagt äckligt att promenera just nu. Framtinat hundbajs överallt. Man får parera där man går, vilket inte Otis gör och rätt som det är trampar han i en stor hög. Urk. Tog folk upp efter sina hundar behövdes inte dessa skyltar.

    SvaraRadera
  7. Jag tolkar skyltarna som att här ska man ha hunden kopplad. Annars skulle jag känna mig som en förbrytare varje dag.
    Men jag håller med alla som är förbannade på hundbajset. Det händer att jag öppnar dörren och vrålar när jag ser nån latmask låtsas som ingenting hänt när hans hund bajsat på gräsplätten utanför jobbet. Och jag har sprungit ut i strumplästen och bjudit på bajspåsar.

    SvaraRadera
  8. Karin; Nä, det har jag svårt att tro för inom hela Örebro stad råder koppeltvång året runt.

    Och jag brukar också bjuda på bajspåsar. Mottagandet varierar ;)

    SvaraRadera