lördag 27 april 2013

Askersund

Idag utflyktade vi oss igen.
Vi är rätt bra på det nu.
Efter makens önskemål utflyktade vi oss till Askersund.
Tittade på båtar och beundrade en man som med största precision rattade fram till kajkanten, där frugan (?) precis hur snitsigt som helst tog sig ombord. Det var inte första gången för någon av dem.
 Och vi handlade glass i en av bodarna.
 Lyssnade till skrattmåsarnas skrän och ändernas snattrande.
 Åt glassen i solen. Årets första mjukglass.
Långt ifrån årets sista hoppas jag :)
 Sedan promenerade vi över torget och runt bland husen. Delar av Askersund påminner allt lite om Nora tyckte vi.
 Som att kliva tillbaka i tiden.

 Mysigt!
 Sedan återvände vi mot vattnet och bilen.
Nu tycker vi att vi har sett Askersund.
Söta hus och finfin hamn.
Ungefär så.

8 kommentarer:

  1. Här styr mannen tjusigt och med precision, och så får jag ont i magen så snart som det ska hoppas på och av den där segelbåten med tamparna...

    SvaraRadera
  2. Askersund är fint! Vi brukar stanna där på väg till Linköping. Ungefär halvvägs. Det brukar bli en fika på ett mysig konditori vid torget. Heter.... ja just det?

    Visst är det kul att strosa i hamnar. Alltid något att titta på. Små happenings om vi ska vara lite svengelska.

    Snart båtdags här också :-)).

    SvaraRadera
  3. Kattis; Jag har aldrig åkt en båt i den storleken. Bara små motorbåtar, rott eka... ja och så färjor förstås.

    Turtlan; Det var lite väl tidigt på säsongen. Fanns förvisso några båtar att titta på men det var absolut inte många.
    Mysig liten ort däremot.

    SvaraRadera
  4. Askersund är mysigt! När vi hade husvagn ett par år under 60-talet åkte vi ofta dit till campingplatsen. Ljuva minnen!

    SvaraRadera
  5. Jättefint verkar det vara där!
    Och jag är ju som bekant det som gav kassaskåpet ett ansikte, enligt pv.
    Så vig är jag.
    När det ska hoppas ombord på en båt ,-)

    SvaraRadera
  6. Får lust att åka dit. Vi har testat campingen, men det var länge sedan.
    Vilken glass åt du? Jag gissar på strössel. ;)

    SvaraRadera
  7. Bloggblad; Jag tror att campingplatsen syns i bakgrunden, på andra sidan vattnet, på den sista bilden.

    Elisabet; Hihi, jag tänkte faktiskt på dig... och på Ulrika ;)

    Giggi; Absolut den med strössel! :)

    SvaraRadera
  8. Åååå Askersund! Dit brukade vi fara på Jazzfestival när ungarna var små. Undrar om den fortfarande återkommer. Början av juni har jag för mig.

    SvaraRadera