måndag 25 mars 2013

Tablettdelare och medicinbeslut

Nu, ska jag tala om, är vi nyblivna ägare till en tablettdelare. Och rackarns vad bra den var. Vilken grej!
Den investerades i samband med den icke billiga medicin som det nu slutligen beslutats att Cosmos ska äta. Tre fjärdedels tablett och det fixades lätt som en plätt med en sådan här manick.

Medicinbeslutet i sig var något vi hade hoppats slippa. Han är egentligen för ung för att äta den här typen av antibiotika, vilken krävs för att komma åt infektioner i njurarna. Men dagens analys av tre urinprover visade att densiteten fortsatt att sjunka och därmed var valet kanske inte jättesvårt. Det ironiska är att den medicin som ska komma åt infektionen i njurarna kan ge skador på... just det, njurarna. Bland annat.
Om två veckor blir det kontroll med nya urinprov och om fyra veckor ett nytt ultraljud.
Nu är det bara att hålla tummarna.

10 kommentarer:

  1. Inte utan min tablettdelare! ;)

    Önskar så att den lindrar och hjälper, botar, den där medicinen som han nu har fått.

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna jättemycket!
    Och jag visste inte ens att det fanns en tablettdelare, sån himla smart uppfinning alltså!

    SvaraRadera
  3. Kattis; Jag visste inte ens att det fanns något så finurligt som en tablettdelare. Inte förrän hon i kassan frågade hur vi tänkt dela tabletten för att ge honom tre fjärdedelar... Och så viftade hon med den där. Det visade sig vara en himlans bra investering!

    Kattalena; Jag visste inte heller. Det hade onekligen besparat oss en hel del tid och fula ord genom åren ;)

    SvaraRadera
  4. Vilken bra manick! Visste inte heller att en sån fanns. När vår katt Merlin var sjuk och var tvungen att ta en väldigt illasmakande medicin hittade vi en "tabettgivare" och den visade sig också vara en fiffig grej att ha då.


    Håller tummarna för Cosmos.....känns så tufft att han ska behöva medicin så ung som han är.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Godmorgon.
    Har nu suttit och läst ikapp massor.
    Stockholmstur, skogstur, karda katter osv. Det händer massor här.
    Otäckt med Cosmos. Hoppas han blir bra snart. Den där tablettdelaren var fiffig. Ska se om jag kan införskaffa en sådan med. Kan behövas ibland.
    Ha nu en fin tisdag.
    kram Synnöve.

    SvaraRadera
  6. Hej, så jycken har problem med njurarna, vad trist! Det är faktiskt värre då djuren är sjuka än då man själv är det. Vi kan ju tala för oss. Jag hoppas på snar förbättring! Jag har också modigt vågat lägga täckbyxorna i garderoben, men thermokjolen drar jag fortfarande på mig på kvällspromenaderna.
    GLad Påsk!

    SvaraRadera
  7. Kram till både er och Cosmos! ♥

    SvaraRadera
  8. Hoppas att Cosmos snart blir frisk och kan skutta ännu mer!
    Här håller vi både tummar och klor

    SvaraRadera
  9. Lisbeth; Ja, men det var ju bra att veta. Chipper äter losec ibland, men det är bara att blanda i maten. Annars är ju hund vääääldigt mycket lättare att ge tabletter!

    Synne; Ja, den rekommenderas varmt :)

    Emma; Tack!

    Paula; Jag blev presenterad för en termokjol för bara några veckor sedan och det verkade väldans praktiskt. I år kommer här inte att investeras i en sådan -nu hoppas vi ju på våren- men till nästa vinter kanske...

    Mian; ♥♥

    Ruta Ett; Tack! Än så länge har det inte märkts någon skillnad, men det har ju bara gått ett par dagar. Jag kommer garanterat att vara redigt nervös inför nästa ultraljud...

    SvaraRadera