söndag 17 mars 2013

Stockholmshelg!

Orkar ni med en massa bilder?
Annars är det bara att skutta vidare till någon annan blogg -förslagsvis någon i länklistan till höger ;)

I helgen var det dags för den årliga jag-och-mamma-trippen till hufvudstaden. Vilken bra helg vi har haft!

Det började inte riktigt enligt planen. Jag fick stanna hemma med Cosmos på fredagen och komma efter mamma med ett senare tåg. Men det fungerade också fint. Första kvällen hade vi lyx på hotellrummet. Softade i vita morgonrockar och lika vita tofflor. Drack rosévin, åt ost och marmelad och fina praliner.
 Lördag morgon.
Jag vaknar klockan sex och bara några minuter senare plingar det till i mobilen.
"Men tur att inte djuren är så inrutade och tidsbundna då..."
Det är förstås maken som är föga förtjust i att hans tre fyrbeningar tycker att det är morgon klockan sex, även på helgen. Även när frun inte är hemma ;)

Själv knatar jag ner till Hötorget strax efter sju och där är det minsann full aktivitet. Glada, hälsande, flitigt arbetande. Nu ska alla stånden upp inför dagens marknad.
 Hotellfrukost! Den fastnade inte på bild, men är värd att nämnas :)

Flaggor på halv stång. Idag är det prinsessbegravning...
 Det är soligt men kallt. En enda tapper gatumusikant höjer Stockholmsstämningen, men han gör det med ära och spelar Astrid Lindgrenlåtar på löpande band.
 Fika på Kaffekoppen är en mycket mycket viktig tradition.
 Strosande i gamla stan, visiter i småbutiker och så förstås ett besök på Fotografiska museet! Absolut och utan tvekan mitt favoritmuseum. Den här gången inspireras jag av Henri Cartier-Bresson. Vilka bilder. Så många ögonblick fångade. Helt fantastiskt!

Efteråt vid slussen. En annan sida av Stockholm. Mitt i, så nära och ändå så bakom.
Folktomt och med en stark doft av urin. Och jag tänker på den där dokumentären om just slussen, som jag inte hittar länken till just nu...
 Inte alls långt därifrån. Folk sitter på kanten. Vänder näsorna mot solen. Några, eller ganska många, vågar sig ut på isen, fastän det är öppet vatten inte alls långt därifrån.
Himlen är blå. Stämningen vårig.
 Tillbaka på Hötorget.
Nu ropas det hej vilt. "Vindruvor, köpt vindruvor, halva priset. Sparris! Köp sparris! Fem kronor!"
Allt ska bort förstås.
Och jag vandrar runt med min kamera och tycker att det känns närapå exotiskt.
Ett kilo vindruvor får följa med hem. Och den vindruvsförsäljande mannen gör tummen upp och ropar till någon i ståndet intill att nu har han fått vara med på kort. Ja kommer bilden på facebook kanske?
Hela dagen har han stått här, en av männen som hejade så trevligt redan på morgonen. Och jag får så gärna ta ett kort.
Lite senare, efter middag i Kungshallen, blir det musikal -Jesus Christ Superstar. Och jag upplever den kanske aningen... härjig i första akten, men tycker ändå att den är bra och att andra akten är mycket bättre.

Söndag blir hotellfrukost och sväng på loppis och hotellrumsmys innan det är dags att åter fara hemåt.
Ett himla trevligt hotellrum hade vi!
Och en himla trevlig helg i hufvudstaden!
Ja och ingen behöver oroa sig -alla ansiktsavbildade människor är tillfrågade.

8 kommentarer:

  1. Stockholm är en mysig liten storstad ;-)

    SvaraRadera
  2. Gunnar; Absolut. Liten, fast ändå alldeles för stor för mig. Jag skulle absolut inte vilja bo där, men tycker att det är väldigt trevligt med en visit nu och då!

    SvaraRadera
  3. Jag skuttar absolut inte vidare, det här är så roligt! Härliga bilder och blå himmel .., tack som tog oss med!

    SvaraRadera
  4. Vad härligt! :) Mitt i allt elände.., Hullerombuller, det är livet.

    SvaraRadera
  5. Vad fint du skildrar din helg med mamma! Inte trött alls på dina bilder skulle gärna sett ännu fler! Ser ut som ni hade en bra helg och nu blev jag såklart nyfiken på vilket hotell ni valde?

    Själv kom jag hem från sjukhus i fredags efter en operation och låg ganska däckad hela helgen.

    HUR går det med Cosmos?

    SvaraRadera
  6. Elisabet; Vi hade riktigt tur i oturen med vädret. Tanken med att åka i mars i stället för januari (som vi ofta gjort tidigare) var att det skulle ha hunnit bli lite varmare. Så kallt som det var i år har det aldrig varit på vår tripp. Å andra sidan har solen inte heller lyst från klarblå himmel tidigare :)

    Kattis; Ja, men det är ju precis så. Hullerombuller. Och det är så nyttigt att åka iväg sådär och få lite distans.

    Lisbeth; Jag tänkte faktiskt på dig när jag gick där i gamla stan. Vi bodde på hotell Rica, precis vid Hötorget.
    Cosmos utreds vidare. Idag ska vi ta urinprover vid tre olika tillfällen som ska lämnas in före klockan fem och för övrigt väntar vi på en tid på Strömsholm för nytt ultraljud. Men han är lite piggare igen, efter att ha varit väldigt trött i drygt en vecka och idag har han varit på dagis, om än en kort dag :)

    Hoppas att du återhämtar dig snabbt efter operationen!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig helg ni har haft!
    Tack för att jag fick följa med :-)
    Snart är det min och mamma L:s tur att åka dit, en månad kvar bara.

    SvaraRadera
  8. Mian; Härligt, då är det alldeles garanterat lite varmare :)

    SvaraRadera