lördag 30 mars 2013

Påskafton

En påskafton kan man starta på ett hundfält. Och man kan äta smaskig hotellfrukost och känna sig riktigt lyxig. Man kan förundras över sin lille hund som anpassar sig prima. Och man kan svänga förbi kalkbrottet i Limhamn.
Sedan kan man, tillsammans med sin äkta hälft, fara till Ystad för första gången i sitt liv. 
Och nu byter jag från tredjeperson till första...
Kik på Mariagatan och en titt-in på Möllers och en väldig massa pittoreska hus.
 Och jag tror faktiskt att skåningar generellt är ett trevligare släkte. Det hälsas och pratas och skojas så att jag, som inte alls är van vid dylikt på samma sätt, nästan blir en smula avståndstagande.
Efter Ystadsbesöket ställde vi in gps:en på Ängavallen och maken rattade dit. Promenad i parken...
 ...och god trerättersmiddag!
I parken utanför farmor växer fullt av snöklockor. Så söta blommor.
 Ett par scillor fotograferades också, men blev förfärligt suddiga. Och så fastnade förstås Cosmoshunden på en väldig massa bilder.
Kvällen avslutades med hotellrumsmys. Och vid läggdags är känslan mycket nöjd och mycket mätt :)

6 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt fin skånedag!!! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag behöver ju inte säga att jag håller med dig .., skåningar är ett släkte för sig - på gott och ont - men för mig nästan enbart gå gott!

    Pratglada, vänliga, nyfikna.

    Jag ÄLSKAR Skåne i allmänhet och Ystad i synnerhet.

    SvaraRadera
  3. Oj ni har alltså varit på klassisk "Elisabet-mark" i Ystad! :-)

    Alltid så roligt att få följa med på era utflykter.

    Ha en skön fortsättning på påskhelgen!

    SvaraRadera
  4. Kattalena; Absolut helt okej. Fast vi har vissa synpunkter på vädret...

    Elisabet; Ja, jag tycker förstås också att det är himla trevligt med glada, vänliga, trevliga människor :) Det var myyycket mer folk i Ystad än jag hade tänkt mig.

    Tankevågor; Haha, ja precis. Och jag var mer upptagen att spana efter trappan där stockrosen en gång vuxit och fönstret på hörnet och Möllers bageri och den lilla second hand-affären, än jag var av själva Mariagatan :D

    SvaraRadera
  5. När man hör namnet Ystad numera så tänker man alltid på en viss Bloggmadam! Utan tvekan!

    M och jag pratade om. Skåne imorse också. Han var ju i nordvästra Skåne varje sommar som barn. Hela släkten bodde där. Förra sommaren var vi inte dit men om vi skulle ta en tur nu till sommaren kanske. Det borde vi hinna, kan ju inte bara åka båt ;-))

    Fortsatt go tur!

    SvaraRadera
  6. Turtlan; Åh, fast jag är allt lite avundsjuk på er som åker båt -det har jag aldrig gjort. Eller jo, liten liten motorbåt och stor färja. Inget däremellan...

    Skåne är fint, men vi hade förmodligen inte åkt ner om det inte varit för att farmor bodde här. Det finns så många fina platser i Sverige!

    SvaraRadera