tisdag 15 januari 2013

Stalltur

Halt halt halt på vägarna.
Jag trivs inte alls bakom ratten. ABS:en träder in i varendaste inbromsning och slirlampan blinkar och lyser. Men det går bra. Om man kör lugnt lugnt och hoppas att alla andra också gör det.

På förskolan möts jag av förväntansfulla barn. Packar extrakläder och bildar en toalettkö och sedan blir det påklädning. Tjocktröjor, overaller, raggsockor, mössor och vantar.
Buss till stallet. Sjutton stycken ett-till femåringar. Som vandrar på, slår sig ner, sitter ordentligt, låter lagom mycket, iakttar och är allmänt lyckliga över att få åka buss.
Vi klappar snäll häst och ett litet ögonblick saknar jag ridinstruktörslivet som numera känns väldigt väldigt avlägset. Förtjusning och nyfikenhet och glädje hos barnen och jag tänker att tänk om det fanns tid/pengar/möjlighet att låta fler barn umgås med djur. Dagligen.
Jag skulle förstås väldigt väldigt gärna dela med mig av härliga bilder på glada barn och fin häst, men det får jag såklart inte.

Det blir kex och varm choklad och lite kalla fingrar. Och en bussresa hem som går precis lika bra.
Eftermiddag med vikarie som fungerar prima.
Och så hämtning av liten hund igen. Trött liten hund. Som lekt med rottiskompisen och ridgebackkompisen och sprungit utan snöre i skogen.

Hemma tittar jag på nyheterna och ser bilder från den otäcka seriekrocken och inser att jag kommer inte att vara tuffare i morgon.


4 kommentarer:

  1. Låter som en bra dag. Och ja, man får sig en tankeställare när såna trafikolyckor händer, det såg sanslöst ut på bildern.

    Vilken fin dörrmatta! Vi har ju en med Goldens på, men den fick vi av min svägerska!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Låter som att du jobbar på en riktigt mysig förskola! Och det är så synd att man inte kan blogga bilder på barnen, hade varit kul att se. Men jag förstår det ju såklart! Jag bloggar inte heller bilder på Elliotts förskolekompisar eller andra som inte godkänner det. Men ibland är det synd när man har söta och fina bilder :-)

    Jobbigt att köra på snö, här är också snö nu faktiskt! Vi har ju varit utan länge. Det var himla halt på vägen hem, gåendes. För de har plogat så vägarna blir glashala, lite kontraproduktivt kan man tycka :-D

    SvaraRadera
  3. Agneta; Ja, jag tror på att köra försiktigt... och hålla avstånd!

    Kattalena; Men, har ni inte hört talas om sand i skåneland ;) Hellre plogat och sandat än oplogat och spårigt! Mysigt, hur som helst, med snö!

    SvaraRadera
  4. Agneta; Ja, jag tror på att köra försiktigt... och hålla avstånd!

    Kattalena; Men, har ni inte hört talas om sand i skåneland ;) Hellre plogat och sandat än oplogat och spårigt! Mysigt, hur som helst, med snö!

    SvaraRadera