söndag 6 januari 2013

Sista kvällen före vårterminens start

Det blir söndag kväll och för många sista kvällen på en ledighet. Runt om på bloggarna läser man om börja-jobba-ångest och söndagsångest och efter-ledighets-ångest.

Den finns här hemma också. Såklart.
I allafall för en av oss.

Den andra här hemma är mer förväntansfull. I morgon börjar maken arbeta med det han faktiskt är utbildad till. Lärare. I köket pågår packning för fullt.
Om jag är avundsjuk?
Japp ganska faktiskt.
Förhoppningsvis går det över när jag får träffa bra arbetskamrater och fina barn i veckan :)

(Ja, och förväxla nu för all del inte avundsjuk med missunnsam!  Jag är jätteglad att han fick det jobb han verkligen ville ha!)

7 kommentarer:

  1. I begynnelsen, då kunde jag inte begripa att man till och med fick betalt för något som var så himla kul... Riktigt så kul tycker jag inte att det är idag. Den där otillräckligheten!

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt att det fortfarande finns eldsjälar! Lycka till, båda två!

    Jag är visserligen glad över både barn och kollegor (och lönen) men gillar inte allt tvång och allt som ska skrivas och alla nya påfund - som om nåt blir bättre av pappersarbete... Hörde häromdagen att vi måste utöka ren läsinlärning med en vecka per år. Skippa alla jippon, säger jag... då skulle de hinna lära sig.

    SvaraRadera
  3. Saknar inte söndagkvällarna.
    Konstigt nog hade inte maken såna när han jobbade som lärare.

    Lycka till på nya jobbet, herr Mossfolk!

    SvaraRadera
  4. Hoppas att du får en rolig vecka med förskolebarnen och kollegorna! Vill du också vara lärare egentligen? Det verkar som att väldigt många förskollärare vill jobba i skolan istället :-). De flesta som slutade på min pojkes förra förskola blev lärare istället...

    SvaraRadera
  5. Kattis; Ja många vittnar om det. Fast jag tycker att det verkar kul i allafall :)

    Bloggblad; Jag har ju fortfarande kvar min tjänst på förskolan... Men det finns så himla mycket som barkar åt fel håll både inom förskola och skola. Inte minst all dokumentation!

    Cecilia N; Nä, söndagskvällar har vi inga problem med här. Däremot sista kväll på semester/längre ledighet. Och det är bara jag, maken är mer neutral :)

    Kattalena; Här i trakterna finns det gott om förskollärartjänster men i stort sett inga lärartjänster. Jag läste ju till lärare och skulle gärna arbeta med lite större barn -mindre omsorg och mer pedagogik- men trivs bra nu också och har inte sökt några andra tjänster :)

    SvaraRadera
  6. Haha, där ligger "mina" matteböcker på bordet som jag illustrerade för hundra år sedan. Lycka till på dagis och skola!

    SvaraRadera
  7. Karin; Kul, nu ångrar jag ju att jag inte tittade mer i dem :)

    SvaraRadera