torsdag 31 januari 2013

Dörrmatta och konstig arbetsdag

Det är morgonkvist, eller lite senare.
Igår hämtade jag ut den här fina dörrmattan. Inte riktigt värd priset -hunden är bara tryckt på- men den ligger bra där ändå.
Te och smörgås och så ringer telefonen. Det är arbetskamraten och jag får onda aningar och ser framför mig hur hela barngruppen är tillbaka och all personal insjuknat istället. Så är det inte. Hon rapporterar att vi har tre barn idag. Tre. Resten är sjuka.

Nu är det dags att kila på möte. Vilken konstig arbetsdag det blir.

6 kommentarer:

  1. Tråkigt att så många är sjuka, men bra att de är hemma så de inte smittar.. Det är som förra fredagen när vi hade 4 av 14 barn på plats..

    SvaraRadera
  2. Herremin ..., vad är det som händer!

    SvaraRadera
  3. Håller med Elisabet. Vad händer?

    SvaraRadera
  4. Oj, det var inte många barn! :-)
    Måste ha blivit en lugn dag!
    Vilken fin dörrmatta!!!

    SvaraRadera
  5. De la realidad; Ja, vi har många bra och kloka föräldrar :)

    Elisabet och Monet; Det är egentligen inte konstigt att så många blir smittade på samma avdelning. Barnen leker nära varandra, äter nära varandra, nyser och hostar men glömmer att hålla för munnen. Kramas och pussas, myser tillsammans. Torkar snoret med handen och tar i leksaker -som andra sedan tar i. Biter, smakar och slickar. Och då spelar det liksom ingen roll hur noga man är med hygienen.

    Kattalena; Det var en väldigt väldigt lugn dag :)
    Och jag blir glad varje gång jag ser dörrmattan!

    SvaraRadera
  6. Nej, det är just det. Man kan tvätta händer och greja hur mycket man vill men precis så som du beskriver det går ju smittan till.

    Eländigt är det, jag lider med alla småbarnsföräldrar som förutom att de får dösjuka ungar också drabbas hårt själva. Inklusive de mor- och farföräldrar som också rycker in ibland och blir totaldäckade efteråt.

    Plus att ni själva också blir sjuka. Jag är omgiven i familj och bland vänner av förskolepersonal och har varit i över 30 år så jag vet hur det ser ut. Trots att mina egna barn aldrig gick på dagis. För infektionskänsliga faktiskt så det var "totalförbud" på den sortens omhändertagande.

    Hoppas alla små nu kryar på sig så fort det går!

    SvaraRadera