söndag 27 januari 2013

Det här med söndagskväll

Söndagskväll.
Faktum är att det nog är den kvällen jag tycker minst om på hela veckan. Just söndagskvällar.
Det är liksom bara som en uppladdning för kommande arbetsvecka. Helgen är redan slut. Tidigt sänggående.
Te och rostat bröd med brieost och marmelad -det smakar inte riktigt lika lyxigt som på fredagskvällen.
Skriver in vårens arbetstider i kalendern och låter teven stå på i bakgrunden. Borde kanske påbörja en ny bok, men har inte riktigt ro eller inspiration. Den förra, Lingon och Lust, föll mig inte alls i smaken. Jag läste ut den ändå förstås. Det gör jag (nästan) alltid.
Maken rättar böcker. Cosmos snarkar. Tassarna är nytrimmade. Bara tassarna. Och lite svansen. Lite.
Kattdamerna däremot bryr sig inte det minsta om vilken dag det är. Tänk vilken tur att jag inte förmådde skilja dem åt, då för ett och ett halvt år sedan när mailet kom om att det fanns spekulanter på Chipper. Gosnosar!

Och när jag läser nu ser jag hur alldeles förfärligt negativt det låter. Man kan vända på det också. Man kan skriva "Dags för ny arbetsvecka! Vi ska börja med skogen som tema -spännande! Och i morgon kommer dessutom en vikarie som jag vet är bra."
För så känns det också.

4 kommentarer:

  1. Fyra stycken är vi som är här nu .., hej på er, ni andra! Och hoppas att måndagen började bra ,-)

    SvaraRadera
  2. Jag som tyckte lingon och lust var riktigt bra! Lika bra som de andra (vinbär och vemod och allt vad de heter) :-). Men å andra sidan gillade jag ju även "Det goda inom dig" som du tyckte var ganska tråkig. Smaken är ju så olika. Nu vet jag inte riktigt vilken bok jag ska börja på, har mest deckare hemma och det är jag inte supersugen på...

    Igår var det en bra söndagskväll eftersom jag tagit ledigt idag ;-). Hoppas du fick en fin arbetsdag en måndag som den här :-)

    SvaraRadera
  3. Förr i tiden avskydde jag söndagar, alltså när jag själv gick i skolan och söndagar var heliga dagar då vi inte gjorde nåt mer än att gå till kyrkan.
    Men numera älskar jag dem! Speciellt som jag har ledigt på måndagen också. ;)

    Böcker som jag inte gillar läser jag verkligen inte ut. Jag ger dem högst 50 sidor...

    SvaraRadera
  4. Kattalena; Perfekt med en ledig måndag! Jag hade en i höstas och har absolut som plan att satsa på en sådan varje höst. Underbart var det :)

    Bloggblad; Ja men söndagskväll skulle förstås vara en helt annan sak om man var ledig på måndagar :)

    SvaraRadera