lördag 8 december 2012

Veckan

Å så bidde det lördag. Igen.
På förskolan räknar vi ner dagarna till julafton.
Och jag tycker baske mig att det märks i barngruppen att vi närmar oss jul. Det blir inte lugnare då...

Men vi myser mycket också. Fyra- och femåringarna lyssnar på Pippi Långstrump som kapitelbok utan bilder. Och vi pratar om att se bilder i huvudet. Det var som en fantastisk upptäckt när vi började prata om det. Och att alla inte tänker sig lika. Som när Pippi är sakletare och hittar en karl på gräsmattan -några barn tänker sig en tjock karl medan andra tänker sig en smal. Och någon är säker på att han har solglasögon.

Veckans fascinerande upptäckt är en femåring som faktiskt kan stava till alla ord om man bokstaverar dem... på teckenspråk. Nu har vi visserligen jobbat en hel del med just alfabetet på teckenspråk, men jag som inbiten pedagog tyckte allt att det var lite smått fantastiskt när det kopplades samman sådär ;)

Igår var vi på kommunkalaset som håller på i dagarna fyra. 2500 personer var anmälda igår och även om några droppat av i sista sekund var där en väldig massa folk. Mat och artister som Ivy Adamou, Martin Stenmark och Thomas Di Leva. Både maken och jag var på plats och Cosmos var hemma hos familjen V. Hur det hade gått vet jag ännu inte riktigt, men han var i allafall trött och nöjd när vi hämtade honom strax efter elva :)
Ja och så var det som sagt lördag igen.
Sol från klarblå himmel.
Snö och några minusgrader.
Tvättstuga.
Ring så spelar vi. Och melodikrysset.
Och i eftermiddag blir det pepparkaksbak.

4 kommentarer:

  1. Det låter helt underbart när jag hör att ni läser Pippi boken utan bilder.
    De är ju vana att proppas med snabba rörliga bilder. Nu ska de göra bilderna själva.
    Jättekul.
    Å vad jag som gammal lärare skulle önska att man gjorde så på många ställen.

    SvaraRadera
  2. Håller med Eva! Vilket underbart jobb ni måtte ha!

    SvaraRadera
  3. Härligt att kommunen ställer till med sånt kalas för sina anställda. Jättekul!
    Lika härligt att få se Tomas Di Leva!

    Var är Ni? Är det en ishall heller...?

    SvaraRadera
  4. Eva i Tyresö; Det är jättekul och jag älskar mitt jobb kanske alldeles särskilt när jag får arbeta med de större barnen. Dessutom blir Astrid Lindgrens böcker ett möte med det svenska språket på ett sätt som många barn inte alls är vana vid. Och i flera fall saknar barnen de referenspunkter som krävs för att förstå handlingen, men jag tänker mig att det berikar såväl omvärldsförståelsen som våra diskussioner.

    Elisabet; Jag tror att jag tänker precis det någon gång nästan varje dag.

    Turtlan; Det har varit väldigt omdebatterat det här, men i slutändan tror jag ändå att de allra flesta gick...
    Och vi är i Conventum (en stor byggnad som är till för just stora evenemang).

    SvaraRadera