torsdag 27 december 2012

Tredjedag jul

Sista julledighetsdagen.
Maken jobbar och jag fixar hemma. Klockan elva anländer mamma, pappa, farmor och lillebror.
Djuren blir alldeles till sig och Cosmos slår närapå knut på sig själv. Han är alldeles omåttligt förtjust i lillebror.
Det blir julfika och prat om katt och hund och kamera och spel och en massa annat.
Chipper provar sig fram bland knäna och landar så småningom hos mamma, som får erfara det här med att djur hårar. Det ingår liksom.
På eftermiddagen går vi en promenad, Cosmos och jag. Solen letar sig fram mellan hus och träd och alldeles lagom temperatur är det. Det blir en riktig koppelpromenad och Cosmos sköter sig prima och jag försjunker i husdrömmar och trädgårdsplaner.
In i det sista tänker jag låtsas att jag inte ska börja jobba i morgon, men det går inte värst bra. Efter ett telefonsamtal blir det mer telefonsamtal och när jag ändå är igång kan jag inte låta bli att kolla mailen och så var det med de där sista julledighetstimmarna.

I morgon stundar som sagt arbete. Då kommer lillebror och leker med Cosmos hela dagen. Man kan just undra vem som kommer att vara tröttast efteråt ;) Nästa vecka ska han börja på dagis. Cosmos alltså, inte lillebror.

7 kommentarer:

  1. Hur får du Cosmos att gå bra i koppel? Otis blir bara sämre och sämre på det :/ Har du strypkoppel?

    SvaraRadera
  2. Vad bra att lillebror kan passa Cosmos imorgon! Hoppas att det går bra sen på hunddagiset.
    Och låter som en riktigt fin dag! Mysigt med trädgårdsplaner och husdrömmar :-). Att drömma och planera är en stor del av tjusningen!

    SvaraRadera
  3. Och mitt mastodontschema går mot sitt slut .., halleluja!

    SvaraRadera
  4. Eva; Vi har ett halvstryp -som är så stort att det aldrig stryper. Vi växlar mellan "gå fint" och "ledig". När man går fint ska man hålla sig bredvid men behöver inte ha ögonkontakt. När man är "ledig" får man gå och nosa och ströva fritt som man vill inom snörets längd. Då är det förstås så mycket spännande lukter att snöret glöms bort ibland :)

    Och vid hundmöten får han gärna stå och titta, men inte på några villkor dra i kopplet. När han har tid att titta på matten igen går vi vidare.
    Målet är förstås att vi inte ska behöva stanna, men han fixar inte riktigt att gå förbi utan att dra mot den andra hunden. Stå stilla har han dock blivit jätteduktig på.

    Nu är det förstås inte så att alla koppelpromenader går prima. Det funkar rätt bra om vi går själva med honom, men av någon putgrundlig anledning är det såååå mycket svårare om vi går tillsammans. Men det kommer nog :)
    Hur tränar ni?

    Kattalena; Ja, nu är det ju långt kvar, men drömma är bra. Vi hoppas på att kunna hitta något under hösten.

    Elisabet; Skönt! Och jag ska inte klaga. En dag nu. Sedan ledig tre. En arbetsdag till... och så ledig fyra ;)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bild på din mamma och Chipper.

    Varje år när vi kommer hem från ön i augusti så har Roxy liksom "glömt" hur man går i koppel. Hon har ju rantat runt som hon vill där ute på ön med sina katter. Då gäller det att få in henne i vardagsrutinerna igen i stan och bland andra hundar.

    SvaraRadera
  6. Lisbeth; Det verkar alldeles helt underbart med en ö sådär! Vi pratade om det häromdagen, vilken lycka för fyrbeningarna det måste vara.

    SvaraRadera
  7. Jag tror jag måste köpa ett halvstryp. Vilken storlek har ni på Cosmos halsband? Så fort han drar stannar jag och han får komma och ställa sig bredvid mig. Jag kan säga att våra promenader tar väldigt lång tid :) Har även försökt med övningar att vända ett vänstervarv när han drar. Men just nu är det nästan omöjligt att få honom att lyssna, alla dofter som plötsligt verkar ha invaderat hans värld.

    SvaraRadera