lördag 8 december 2012

Pepparkaksbak

Så var det dags för det årliga pepparkaksbaket hemma hos familjen V. Det är den dagen man packar formar, kavlar, deg och tomteluva och infinner sig vid utsatt tidpunkt (eller i vårt fall aningen efter).
Julmusik är ett måste. Förstås.
Herrarna syns inte på bilden. För några år sedan var de flitigt engagerade i att tillverka diverse figurer. Numera tar de ansvar för att snabbt baka ut det sista av degen när barn och fruar gett upp...
 Det krävs stor koncentration när man ska använda den stora kaveln. Båda barnen V var så rart tomteklädda att jag inte kände mig ett dugg ensam i min tomteluva.

 Lilla Elsa, som tillbringade helgen hos moster, tyckte att det var roligast att leverera pepparkaksdeg med stekspaden... och att mjöla.
 Cosmos var förstås också med och skötte sig ganska fint även om hussen hade lite fullt upp med att hindra honom från att äta pepparkaksdeg. Den trefärgade fyrbeningen är lite för stor (eller ouppfostrad) för att barnen ska kunna hantera honom. Isabelle satte kopplet på gosedjurshunden istället. Den var mycket lydigare ;)
Lite glögg och avsmakning av pepparkakorna hann vi också med innan vi återvände hemåt.
Och nu är det årliga pepparkaksbaket avklarat (fast jag kommer säkert att baka lite här hemma också).
Mysigt!

2 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag bakade pepparkakor...typ 40 år sedan...
    Men i morgon ska vi rulla julköttbullar hos mamma L.

    SvaraRadera
  2. Mian; Pepparkaksbak är mycket viktiga saker. Julköttbullarna däremot fixar mamma :)

    SvaraRadera