måndag 10 december 2012

Hunddagis

Här är han, vårt lille snömonster. Bilderna togs i lördags.
Helt ovetandes är han, om att han orsakat sin matte flera grubbliga nätter. 
 Dagmatten, som det ju alltid fungerade så jättebra med med Lurvig... den där dagmatten som jag en gång för nu ganska många år sedan bad snurra så att jag kunde se om hon hade vingar på ryggen... just den dagmatten har tappat vingarna nu. Och det är väl egentligen inte hennes fel -jag tror inte att hon ville tappa dem.
Deras gamla hund har blivit sjuk. Veterinären har ordinerat lugn och ro. Inte för en vecka eller två utan för flera månader. Cosmos får inte vara kvar.
Vi kan lösa det för en dag eller två. Jag tror allt att vi skulle kunna lösa någon vecka. Men inte flera månader. Så nu är han inskriven på ett hunddagis från årsskiftet. Och det tar i sanning emot i mattehjärtat, för jag tycker inte alls att det känns bra att behöva lämna honom på ett dagis sådär.
Fördelen är att det ligger en bit utanför stan, med fina omgivningar. Rastningen blir inte koppelpromenader på asfalt utan skogsturer och, om han sköter sig, fritt spring med flocken på gärdena.
Det får bli bra. Tills vidare. Och man vet aldrig, han kanske blir en av dem som inte ens vill gå hem sedan.
Finaste finaste lilla Cosmoshunden.
Det kan vara så att matten kommer att tycka att det här är mycket jobbigare än vad hunden tycker.
Förhoppningsvis.

9 kommentarer:

  1. Cosmos blir säkert jättenöjd , han får ju fler lek kompisar att busa med!! Men jag förstår att det känns i hjärtat att lämna guldklimpen till ett nytt ställe. Och som en mormor till honom så har jag ju redan varit inne och letat efter hundagis i Örebro , men det fanns ju flera stycken?? Pussa honom från oss!! Jag mailar inom kort om julträffen.

    SvaraRadera
  2. Det blir nog bra ska du se och jag tror nog att dagmatten har vingar ändå .., hon kanske kände att detta var enda utvägen ,-)

    AP:s Nelly och arbetskamratens labbe Elvis (som brukar vara här) är båda på hunddagis och det går jätte-jättebra! Däremot kanske det blir dyrare, än ert tidigare alternativ?

    SvaraRadera
  3. Gammelmatte; Jag har mailat dig :)

    Elisabet; Ja, det är klart att hon inte såg någon annan utväg, men hon är inte vår räddning längre -det var så jag menade...
    Så nu hoppas jag verkligen att han också trivs. Lite lite dyrare blir det, men vi har betalat dagmatten rätt bra så någon stor skillnad blir det inte.

    SvaraRadera
  4. Ja ibland är vägen lite krokig. Men den rätar säkert ut sig. Jag tror på att allt kommer att bli bra! Låter ju som en fin miljö.

    SvaraRadera
  5. Tänk vad jag känner igen de där dagiskänslorna. Men jag är alldelels övertygad om att han kommer få det jättebra!

    //Elin

    SvaraRadera
  6. Jag som aldrig själv gått på dagis, hade samma våndor med det att behöva lämna mina barn på olika förskolor. Jag fick förlika mig, gilla läget, och göra det bästa av situationen. Med facit i hand, så var det bra mycket enklare för killarna! De har också utvecklat helt andra förmågor än vad jag gjorde. (Med det inte sagt att jag tror att det var det absolut bästa. Det var helt enkelt bara nödvändigt.)

    SvaraRadera
  7. Giggi; Det är mer nödvändigt än bra. Tror jag.

    Elin; Ja, det kan jag just tro... fast barnen behöver inte sitta i box och inte lider det något mys- och krambrist på förskolan heller ;)

    Kattis; Det är ungefär så det är här... helt enkelt bara nödvändigt :)

    SvaraRadera
  8. Jag har en fråga - exakt vad gör en dagmatte? Jag och min man började leta efter en hundrastare på en hemsida som heter Tendea och hittade några som vi tycker verkar bra. Men så såg vi även detta begrepp "dagmatte" och jag kan inte alls förstå vad som är skillnaden?

    Otroligt söt hund förresten - vad är det för ras?

    SvaraRadera
  9. Dagmatte; Hej :) En hundrastare går ut med hunden en eller eventuellt ett par gånger förbestämda dagar. Hundrastaren hämtar hunden i hundens hem och återlämnar den där efter promenaden.
    En dagmatte blir mer som ett extra hem. Där bor hunden hela dagarna när husse och matte jobbar, precis som barn är hos dagmamma.

    SvaraRadera