söndag 30 december 2012

Fyrverkerier och hundskit -eller ett uppretat mossfolk

Jag vet, man ska lägga energin på sådant som är positivt. Men det finns två saker som retar mig något gruvligt dessa dagar.

  1. I Örebro är det endast tillåtet att skjuta fyrverkerier på Valborgsafton, Påskafton och Nyårsafton klockan 16-01. I förrgår, igår och idag är det alltså inte tillåtet. Så varför i hela fridens namn skjuts det för fullt?!? Och var är polisen, det är inte många hundra meter till en stor polisstation.
    .
  2. Det töar ute. För fullt. Och det som göms i snö kommer upp i tö. Som bekant. Till och med maken, som  sällan blir upprörd över något, har hetsat upp sig en smula. Vad kommer det sig att folk inte plockar upp efter hunden när den gör en hög i snön? Det ligger hundskit precis överallt! Det fastnar i mönstrade skosulor. Och det fastnar på pälsiga tassar. Och det är bokstavligt talat skitäckligt!

Så, nu är jag klar. Nu tänker jag återgå till myset :)

11 kommentarer:

  1. När det gäller hundbajs och det som göms i tö etc är det i Sverige INGENTING mot hur det är här nere hos oss i Frankrike.

    Här tar INGEN upp efter sina hundar och det gäller bokstavligen överallt. Att som vi som lydiga svenskar ha med sig bajspåse och plocka upp ses som närmast exotiskt. Här får man gå med näsan i backen för att inte kliva i högar överallt. Och särskilt lätt att rasta egna hunden bland all denna skit är det inte heller.

    Så var glad ändå att du bor där du gör. Det kunde varit värre!! Däremot har vi det bra när det gäller fyrverkerier. Här skjuter man sånt bara i de större orterna och vid midnatt och då är det påkostat som katten - vi har inget tjyvskjutande alls utan allt är lugnt och tryggt.

    SvaraRadera
  2. Men än värre är de som plockar upp hundskiten, prydligt lägger det i bajspåsen och sen slänger påsen på trottoaren, alt. i skogen, alt. i dikesrenen!

    Hur korkad får man vara ...?????

    SvaraRadera
  3. Monet; Det finns alltid sådant som är värre, men det försvarar ju inte människors beteende här. Vi har mycket hundar i området och det ligger fullt med hundskit både på trottoaren och längs kanten. Jag anser att det är varje hundägares ansvar att plocka upp efter sin hund. I allafall när man bor i stan.

    Skönt med tydliga regler för skjutandet. Jag tror faktiskt att det är bristande information som gör att det är som det är här.

    Elisabet; Haha, ja, det är helt obegripligt. Och jag tycker inte att man behöver plocka upp i skogen såvida det inte är ett större spår -där det oftast finns papperskorgar längs vägen.
    I stan däremot borde det vara en självklarhet.

    SvaraRadera
  4. Jag uppskattar när man plockar upp även på landet. En av våra närmaste grannar är veterinär, och hennes kunder tittar gärna bort när deras hundar gör sina behov mellan våra grindstolpar... Vedervärdigt!

    SvaraRadera
  5. Kattis; Aha, då vet jag ju ganska precis var ni bor. Vi var där flera gånger när kattdamerna fortfarande tillhörde katthemmet. Ja, såå många veterinärer finns det ju inte här omkring, alldeles särskilt inte åt det hållet, så det måste väl vara samma. Vi är dock oskyldiga till några högar vid grindstolparna :)

    SvaraRadera
  6. Usch ja till båda. Här skjuts också hela tiden, det har varit raket efter raket flera dagar. Som tur är bryr sig i alla fall inte Oscar nämnvärt. Och hundskit är så fruktansvärt äckligt. Förstår inte dem som inte plockar upp efter sin hund...

    SvaraRadera
  7. Fast i skogen tar vi aldrig upp .., eller på hedmarken.

    Och sån tur har vi att harry aldrig bajsar förrän vi kommit ut mot åkern till ...

    Däremot finns det många hundar som lämnar visithögar nere vid vägkorsningen här.

    SvaraRadera
  8. Elisabet; Nä, vi tar heller inte upp i skogen.

    Kattalena; Jag tror inte att Cosmos bryr sig värst heller. Han har i allafall inte gjort det hittills. Däremot vet jag många andra som blir jätterädda och det känns så onödigt...

    SvaraRadera
  9. Det jag menade med "värre här" är att det inte ingår i den franska kulturen att överhuvudtaget ens TÄNKA i termer av att befatta sig med "les crottes". Vi svenskar vet ju ändå att man ska plocka upp och gör någon slags medvetet val att strunta i det.

    Här är det helt naturligt att det ligger skit på gator och torg även om många fransmän förfasar sig också.

    SvaraRadera
  10. En gång när jag gick utan hund, men med hundpåsar hela fickan mötte jag en tjej som just precis innan inte plockat upp efter sin hund.

    Då sträckte jag över en påse (eller några?) när vi möttes.
    För jag "förstod" ju att hon hade "fått slut" på sina. Jag har ingen aning om vem hon var eller hur hon reagerade eller hur det var egentligen. Men jag visade rätt så vänligt vad jag tycker om hundbajs på trottoaren.

    Nä, vara utan hundpåsar i fickan är att gå naken. Oavsett om hunden är med eller inte.

    SvaraRadera
  11. Cecilia; Ja men precis så har jag faktiskt också gjort. Flera gånger. Med varierad respons.
    Och jag har alltid fickorna fulla med hundpåsar men kan förstå att man kan råka glömma. Och så glad jag skulle vara i såfall, om det kom en vänlig själ och gav mig en påse då!

    SvaraRadera