onsdag 7 november 2012

Sämre och bättre dagar

Jag skrev ett inlägg igår, men raderade det på bumsen. Det var ett alldeles äkta gnällinlägg om en dag som var alldeles upp och ner.
Jag gick upp, åkte till jobbet och tjatade på barn heeela dagen, åkte hem, virkade i panik till dagens födelsedagsbarn och fick sedan åka åter till jobbet för att försöka återställa larmet som städerskan råkat utlösa.

På kvällen var jag gruvligt trött på barn (japp, det är sant, det händer på fullt allvar att jag verkligen känner att jag är det när jag kommer hem (får man ens skriva det?)) och jag var minst lika gruvligt trött på föräldrar. Ja städerskor också för den delen.
Det blev inget bra inlägg. Faktiskt.

Men så blev det onsdag och jag har öppningen och tar emot goa glada barn och vi pysslar och hjälps åt och jag har liten samling med nio tre- till femåringar som är med på noterna till hundra procent. Och efteråt äter vi vattenmelon och klär på oss och en gång fick jag räkna baklänges från tio men övriga fixade så himlans bra och hjälptes åt sådär så att det är en fröjd att vara fröken.

Före maten sjunger vi "ja må hon leva" och delar ut paket till en liten blyg och vi äter kycklinggryta med banan fast jag får en egen bananfri med mitt namn och tänker att vi har världens gulligaste kock!
Liten ettåring somnar nära nära och de andra sovvilebarnen fixar galant att sova med vikarie och jag kan läsa "Lotta på bråkmakargatan" för engagerade femåringar.

Allra sist skriver jag ut bilder på ett barns ytterkläder och vi laminerar tillsammans och klär sedan på de plagg som syns på bilderna och allt går så smidigt och glatt och galant och känns ungefär hur bra som helst.

När jag cyklar mot makens jobb för att hämta bilen tänker jag på vilket himla bra jobb jag har och vilka trevliga föräldrar vi har att göra med.
Nu blir det en sväng till brukshundsklubben med Cosmos och i morgon kommer arbetskamraten som varit hemma tillbaka.

Igår tänkte jag att "åh, det är bara tisdag". Idag tänker jag att "oj, imorgon är det redan torsdag".
Så kan det vara.

2 kommentarer:

  1. Härligt med BÄTTRE dagar!

    SvaraRadera
  2. Ja, men så där är det ju! Vissa dagar vill man bara lägga sig ner under täcket och inte återvända till jobbet. Jag tror att det är i allra högsta grad mänskligt ,-)

    SvaraRadera