lördag 3 november 2012

Novemberpromenad

November har börjat som sig bör -grå!

Cosmos röstar för skogen men jag behöver passa tvättstugan och röstar på stan. Jag har veto.
Det blir en novemberpromenad där duggregn blandas med försiktiga glimtar av soldis.
Stilla vatten i ån och gråa speglingar.

 Klockan tio på ett ungefär. I bakgrunden skymtar svampen.
 Cosmos och jag är bitvis, alldeles särskilt vid hundmöten, ganska oense. Ett ögonblick är jag redo att skänka bort honom till ett par som kommer fram och säger att han är fin.
Men så kommer vi till stadsparken och jag ger upp och släpper honom lös, fast det kanske inte alls är ett lämpligt ställe att ha sin fyrbening utan snöre.
Ja, det var ju inte alldeles fritt spring utan en väldig massa kontakt förstås.
Fyrbeningen blir hur som helst jättelycklig och det smittar raskt av sig till matten :)
 Någon form av spökfas går han igenom. Svansen ner och går han i snöret kan han vika undan eller vägra i sten att passera. Det kan handla om en plastpåse, en burk på trottoaren, en människa i kappa eller, som på bilden, en staty.
Nyfiken är han förstås också. Och statyn visade sig vara himlans trevlig -den hade en massa godis runt sig ;)

2 kommentarer:

  1. Vi mötte häromdagen en orangefärgad kon ute på kustvägen, plus en varningsskylt ovanpå konen.

    Harry VÄGRADE i sten att närma sig .., han låg platt på marken och helt omöjligt var det att få upp honom ,-)

    Det gick till slut, men oj, så skraj han var när vi passerade .., sen vågade han ju t.om lukta lite på den där underliga grejen ,-)

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Hrm... jag tänkte att det skulle vara en fas som går över inom ett par månader...

    SvaraRadera