tisdag 27 november 2012

Det här med julfusk och lite julklappar

Jag ljuger om jag inte säger att morgnarna nu är galet sega. När mörkret är alldeles kompakt utanför och regnet smattrar på rutan är jag verkligen sugen på att kura inne med min temugg...

Inte ett dugg bättre känns det när man står ute på gården i piskande regn, torkar näsor, byter ut blöta vantar  i parti och minut, borstar av sandiga, frusna händer och plockar upp små ostadiga som har så mycket kläder att de inte kan resa sig när de tippat.

Men sen, sen blir det så småningom mellis och vi har mysbelysning i köket och barnen är lugna och nöjda och brödet i korgen är nybakat och jag säger till arbetskamraten att nu, nu vill jag verkligen inte hellre sitta hemma och kura med något te.

Den stackars arbetskamraten är nog för övrigt mer än lovligt trött på sin kollega, som håller så benhårt på jultraditionerna. Den första advent är inte förrän på söndag och den här inrutade människan, som är jag, vägrar i sten att tända adventsljusstakar och lyssna på julskivor i förväg.
Var sak har sin tid och man tar ju bort stora delar av den där magiska adventsstämningen om man startar för tidigt. Tycker jag. Om man säger som så, är vi inte riktigt överens på den punkten. 
Alla människor är inte riktigt lika traditionsbundna som jag.
Nästa vecka däremot, då börjar jag adventa mig med fullaste kraft!

Något vi är överens om är snöglädjen. Jag tror eventuellt att vi var närapå lika lyriska som barnen över snöfallet utanför fönstret. Det snöade! Så mycket att det blev vitt!

En sak man får börja med hur tidigt som helst, är att köpa julklappar. Och i år är jag ovanligt sent ute med starten. Men idag är de fyra första inslagna :)
 
Nu ska jag gå och fundera på dubbdäck på cykeln. Undrar om det är dyrt...

4 kommentarer:

  1. Jag har dubbdäck på framhjulet av cykeln. (Ett är bättre än inget..) det kostade 400 kr.

    SvaraRadera
  2. Jag är också noga med traditionerna och vill inte julpynta i november.
    Att som jag har sett på stan sälja semlor nu är oförskämt, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. De la realidad; Ja, jag får nog satsa på det tror jag.

    Ruta Ett; Hihi, jag visste väl att det fanns någon klok människa som håller med mig ;)

    SvaraRadera
  4. Men jag, som jobbar hela julen och mer därtill, jag njuter av julmusiken nu, för en sak vet jag: när julen är här, då är jag och många av alla övriga butiksanställda - totalt dödströtta -!
    Då orkar man inte mysa det minsta.
    Då vill man bara sova och längta tills nyårshelgen är överstökad.

    SvaraRadera