onsdag 31 oktober 2012

Lunginflammation

Det är onsdag och jag är fortfarande röd i ögonen, men annars är det faktiskt rätt okej.
Vi har pyjamasparty på förskolan och det kommer ett helt gäng i diverse söta pyjamaser. Olika gosedjur är förstås med och den som inte har får låna.
Vi äter fruktsallad och sedan sjunger vi tillsammans med ett par föräldrar som gått på musikhögskolan. Det blir allt från "Fattig bonddräng" till "Heja Bamse" och "Rockspindel". Och den ena föräldern växlar mellan mandolin och fiol och sked. Lite trummande blir det med. 
Efteråt har vi lite disco och alla barnen dansar och ettåringarna, som vi hade tänkt skulle få dansa lite lugnare i ett annat rum, de smälter in i mängden och är hur nöjda som helst.

I sista sekunden mailar jag in önskemål på julledighet från vårt arbetslag och sedan cyklar jag hemåt. Tidig dag.
Hemma väntar en galet busig hund och en galet hängig man. Jag förfäras och blir förstås lite orolig för han tycks mest bli sämre snarare än bättre och det här är femte dagen med riktigt hög feber. Säkert tyckte han att han hade världens tjatigaste fru, för det var ju minsann bara en liten släng av flunsa...

När Cosmos och jag letar spår och plurrar i krondiken ringer han den sjuke och säger att nu har han fått en tid på jourmottagningen. 

Jojo, det visar sig vara lunginflammation och nu blir det sjukskrivning och Kåvepenin.
Cosmos är inte värst bekymrad. Han leker för fullt med sin kudde. Stora leksaker ska det va´ :)

Nu hoppas jag att penicillinet hjälper snabbt! Det är snart en månad sedan som vi var friska samtidigt...

14 kommentarer:

  1. Men fy för lunginflammation :( Hoppas verkligen han blir frisk av Kåvepenin!
    Puss på nosen till lilla Cosmos :)

    SvaraRadera
  2. Krya på sig, herr Mossfolk.

    SvaraRadera
  3. En enda gång i livet har jag haft penicillin och då gick LP-skivan med andliga skivor för högtryck, ja, jag trodde nog att slutet närmade sig och det gällde att vara redo ,-)

    Hälsa till sjuklingen och önska honom god bättring!

    SvaraRadera
  4. Lät som en toppenmysig dag på förskolan. :) Hoppas att maken blir frisk snart!

    SvaraRadera
  5. Darkangel; Ja, det hoppas verkligen verkligen jag också!

    Cecilia; Det ska framföras ;)

    Elisabet; Haha, ja i det här fallet är det nog jag som är den som är redo med de andliga skivorna. Gäller det mig själv brukar jag inte oroa mig, men när någon annan blir sjuk ängslas jag något alldeles gruvligt...

    SvaraRadera
  6. Man ska ju faktiskt avhålla sig från att säga "vad var det jag sa". Så det gör jag. Men både Turtlan, också medicinskt insatt, och jag skrev ju att detta inte bådade gott och rådde til snabb sjukvårdskontakt när det gällde din man.

    Att den svenska sjukvårdsrådgivningen konsekvent ger rådet att "ta Alvedon och avvakta" är väl känt så man kan inte fullt ut lita på de råden. Tyvärr.

    Jag hoppas verkligen att din man nu piggar på sig. Annars kan du läsa Thomas J:s blogg och se vilken tid det tar när man låter en lunginflammation utvecklas fullt ut. Det tar lång tid att läka fast det är klart man blir frisk så småningom.

    Men människor i er ålder ska inte behöva utveckla lunginflammationer, så det gäller att se upp framöver. Och inte dra på det hela utan i tid uppsöka läkare för undersökning.

    Något har hänt under senare tid och utan att måla f-n på väggen vill jag ändå säga till dig att jag har tillräckligt många vänner och familjemedlemmar, både i vården, skolan och barnomsorgen som numvera blir extremt sjuka och återinsjuknar i omgångar. Det är INTE så att immunförsvaret blir bättre efter varje genomgången infektion. Det är precis som med ungarna, de blir bara sjuka igen och igen, deras immunförsvar är inte fullt utvecklat förrän i treårsåldern så det spelar ingen roll hur många infektioner de får, de utvecklar inte motståndskraft när de lämnas på dagis som ettåringar.

    Jag beundrar din arbetsglädje, ditt engagemang med barnen och förundras över hur du orkar sticka bakelser och leka med dem när du också har "ögonfluss", vad det nu kan vara - låter som en bakteriell ögoninflammation som skulle behöva behandlas den också.

    Jag önskar er all bättring och att höstens intensiva infektionsperiod när alla kommer samman efter sommaren ska resultera i att ni båda blir bra igen. Dina hundpromenader tror jag på alla plan är bra och det är himla roligt att läsa om hela valpupplevelsen.

    Lycka till och funkar inte Kåvepenin, byt doktor och medicin! Önskar i all välmening Monet

    SvaraRadera
  7. Monet; Nu råkar det vara så att jag har en ganska (läs väldigt) envis man som förmodligen fortfarande inte hade ringt om jag inte tjatat mig blå i dagarna fyra. Nu är jag förvisso ganska dålig på att ta hand om mig själv, men när det gäller andra oroar jag mig så att det räcker och blir över. Det behöver inte spädas på ytterligare.

    Här i området säger man ögonfluss om ögoninflammation. Det är alltså samma sak. Tidigare förordade man en salva, men idag ska man enbart tvätta med ljummet vatten. Blir det inte bättre alls efter en vecka ska man ta kontakt med vårdcentral för att eventuellt få antibiotika. Däremot kan det ta lång tid innan det är helt bra. Jag har haft min fluss exakt en vecka och den är väldigt väldigt mycket bättre.

    Fy vad trist att skriva om en massa sjukdomar!
    Men jag har ett toppenjobb med många goa ungar :)

    SvaraRadera
  8. Synd att ni inte har det som vi här i Frankrike. Här ringer man till doktorn, antingen husläkaren eller till akutläkare, SOS Medecins som kommer på hembesök inom några timmar. Inte ens den envisaste man (jag har också en sån så jag vet vad du talar om) kan då motsätta sig undersökning och behandling.

    Jag tror det är svenskt att vilja vänta ut en sjukdom. Sist vi försökte fick vi nästan en utskällning av läkaren för att vi väntat för länge och därmed försvårat läkningsprocessen. Här går man direkt och behandlas direkt så det är stor skillnad! Troligen beror detta också på att man har direkt tillgänglighet till läkare. Inga väntetider alls! Lycka till med tillfrisknandet!

    SvaraRadera
  9. Kan den här viljan att avvakta ha något att göra med att man inte vill skriva ut antibiotika för lättvindigt?

    (Det är inte bara alvedon och avvakta man får höra. Kommer man så är det "bara ett virus". Om man inte är man, smittad av virusdamerna i familjen. DÅ får man antibiotika. som inte hjälper ...)

    SvaraRadera
  10. Monet; Det låter ju som ett väldigt mycket trevligare system!

    Cecilia N; Visst kan det vara så. Och även om man går iväg får man ofta nästan övertyga om att man är sjuk. Eller bli aningen dumförklarad för att man sitter där fast det inte är något fel. Jag har uppriktigt sagt inget vidare förtroende för den svenska sjukvården. Fast i makens fall var det ganska uppenbart.

    SvaraRadera
  11. Usch, lunginflammation ska man vara försiktig med. Inte för att jag vill skrämmas men jag hamnade på sjukhuset för drygt två år sedan för just det och dom sydde in mig i över en vecka......så hälsa att man ska ta det lugnt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Agneta; Fast sjukhuset hoppar vi över Han mår redan mycket bättre!

    SvaraRadera
  13. Krya på er, båda två!

    SvaraRadera
  14. Stackare !
    Hoppas han blir bättre snart !

    SvaraRadera