onsdag 24 oktober 2012

Ögonfluss

Japp, så är det. Jag provar något nytt. Något jag inte testat förut.
Det heter ögoninflammation, eller ögonfluss som de säger här i staden. Är det dialektalt eller säger man så på fler ställen i landet?

Hur som helst är det inget att rekommendera. Bortsett från att det känns som en förfärligt kladdig historia och ser hemskt äckligt ut gör det faktiskt ganska ont. Ja inte dödsont sådär, men jag trodde att det kliade. Det gör det inte. I allafall inte min fluss.

Jag känner att jag inte riktigt har tid nu. Den här veckan bjuder på både ledningsgrupp med information och handledning av vfu-student, husmöte samt brandutbildning. Å andra sidan är jag förstås glad att den kom idag och inte igår. Både fotografering och flera utvecklingssamtal avklarade.

Så vad gör man nu då? Eventuellt kommer stackars Cosmos och jag att klättra på väggarna tillsammans. Turligt nog är jag dunderförkyld så lite befogat känns det att vara hemma. Men bara lite. Lite. 
Pyttelite.

Turligt nog två har det satt sig på det ögat jag redan ser så förfärligt illa på. Annars hade det kanske varit läge för vita käppen. 
Nu hoppas jag på snabb kurering! Tjupp tjupp.

8 kommentarer:

  1. Usch, det där låter inte trevligt! Krya på dig, madame!

    SvaraRadera
  2. Fy, så trist! Jag har hört att det är bra att badda med kallt kamomillte. Antiseptiskt.
    Jag håller tummarna för snabb kurering!
    Det var ju rätt bra att fotografering och utvecklingssamtal redan klarats av :-)

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Det är absolut allra mest irriterande faktiskt. Tackar tackar.

    Kattalena; Aha, ja det kanske man skulle prova. Allt som gör att det kvickt blir bra är värt att testa :)

    SvaraRadera
  4. Ögonfluss har jag aldrig hört, det är kanske dialektalt?
    Men haft det har jag och det är inte roligt. Jag brukar bota det med nån senapsgul salva, receptfri (har glömt namnet nu) och det försvinner över natten.
    Krya på dig och BFF (bli frisk fort)!

    SvaraRadera
  5. Ruta Ett; Ja, jag hade heller aldrig hört det innan jag flyttade till Örebro. Och då ligger Örebro ändå bara fyra mil från min uppväxtstad. Här säger alla ögonfluss...

    SvaraRadera
  6. Och jag har aldrig hört det kallas för något annat än just ögonfluss... Krya på dig!

    SvaraRadera
  7. När jag hade det i våras var all den där salvan slut på typ alla apotek, men jag fick köpa våtservetter till ögonen. Det enda som hjälpte mig var att skölja rent ögonen rätt ofta och låta bli att peta sig i ögonen på jobbet. :P Problemet är väl att det sprids rätt bra på förskolor eftersom barnen faktiskt får vara där även om de är "drabbade". Hoppas att det går över snabbt!

    SvaraRadera
  8. Kattis; Nä, det tycks vara det det heter här i området. Fast på vårdguiden, 1177 etc benämns det ögoninflammation...

    De la realidad; Enligt 1177 ska de vara hemma om ögonen är variga... har jag precis lärt mig. Och själv är jag hemma och blir rädd för mig själv varje gång jag passerar spegeln. Fy vad äckligt smetigt! Turligt nog har jag kombinerat det med förkylning och feber så det känns lite mer befogat att vara hemma.

    SvaraRadera