lördag 13 oktober 2012

Veckans skogstur

Idag åkte jag och Cosmos själva upp till skogen. 
Grått och ganska ruggigt. En del träd har redan gått från det färgsprakande till det totalt färglösa. Och hela skogen kändes alldeles inbäddad i ett sorts lugn, sådär som det ju blir på hösten... 


 Vi började med ett litet kort spår, som han tog jättebra, men inte riktigt förstod att det tog slut...
Sedan gick vi en sväng i skogen. Åh, så lycklig han är där, den sprallige hunden!


 Vattenpaus :)
 Den här figuren stötte vi på också. Han ser lite skurkaktig ut tycker jag ;)

I tre timmar var vi ute. Tittade på kammossa och husmossa. Passerade trattisar utan att plocka. Gick slalom mellan träd. Lekte kurragömma. Fotograferade. Koppeltränade.
Tjo, vad jag tycker om att vara i skogen!

9 kommentarer:

  1. Så glad han är! Och så stor han har blivit!!! Hur fin som helst!
    Och vilken rolig tikka, jag tycker att den ser ut som en anka :-)

    SvaraRadera
  2. En skurkaktig anka! ;)
    Vi passerade trattisar och plockade lagom till dagens middag.
    Cosmos, fin som alltid!

    SvaraRadera
  3. Vad duktig han är på inkallning! Jag har kanske frågat förr men inte är han en jaktspringer? Han rör sig lite annorlunda än vad Otis gör i skogen, han sicksackar fram med nosen i backen.

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Ja jag blir så himla lycklig av att gå med honom sådär i skogen :)

    Kattalena; Vi konstaterade häromdagen att nu har han nästan vuxit klart på höjden. Sedan tillkommer förstås en väldig massa päls och muskler...

    Giggi; Precis så. Den påminner om skurkankorna i något barnprogram som gick för länge sedan. Darkwin Duck? Med reservation för stavningen :)

    Eva; Nej, han är ingen jaktspringer utan dual-purpose, ska alltså passa både jakt och utställning. Har mer jaktlust än utställningstypen, men är långsammare i söket än jakttypen.

    Och han ska också sicksacka fram... och gör så när han lugnar ner sig... men alldeles för ofta tar all energi överhanden och han springer mest. Som på filmen. Men han är glad ;)

    SvaraRadera
  5. Ja det är mycket spring i benen på dom och näsa har dom.. Den svarta som var eran första favorit sköt de första rådjuret för i dag!! Jag tycker Cosmos ser jättefin ut och vilken koll du har på honom , mycket bättre än vad jag har på hans syskon...!

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder! Jag minns ett novemberlov -75, då kom brorsan och svägerskan och vi gick en jättelång promenad vid Tomasboda (där brorsan var på läger som liten) - det var så där tyst och stilla som jag ser på dina bilder att det fortfarande är.

    SvaraRadera
  7. Eva; Ja, underbart var ordet! :)

    Mariana; Vilken tur för den svarte att han inte hamnade hos oss! Och attan vore väl om Cosmos inte hade koll på oss, så mycket som vi tränat. Fast jag vet att det om inte allt för lång tid kommer en period då matten ropar för helt döva öron -bäst att njuta så länge det är så här :)
    Blir det någon kullträff?

    Bloggblad; Det är bra mycket människor som har hittat upp till Ånnaboda, men de håller sig på de kortare slingorna... allra mest runt sjön där det numera är asfalterat och väldigt barnvagnsvänligt. Och man behöver inte alls gå någon lång avstickare för att komma till lugnet.

    SvaraRadera