onsdag 3 oktober 2012

Från morgon tlll migrän (?)

Det är onsdag och tidig dag. Cosmos gör mig sällskap till frukost, men går sedan in och lägger sig hos hussen igen. Jag hör hur det prasslar lite från biabädden.

Öppning på förskolan och flera barn som varit sjuka är tillbaka. Å andra sidan har andra insjuknat istället. Det går hosta och förkylningar och feber. Flera dagar i rad har vi fått ringa efter föräldrar som kommit och hämtat små varma blankögda.

På förmiddagen tar jag emot vår blivande vfu-student. Berättar lite om vår förskola, om ICDP (vägledande samspel) som ska genomsyra hela vår verksamhet, svarar på frågor och pratar om förväntningar inför vfu-perioden. Och så tas ett utdrag från belastningsregistret emot och vi går igenom papper om sekretess som sedan ska skrivas under. Inget fotande på barnen, lägger jag till. Inte ens ett för att minnas i sin egen mobiltelefon.
Det kan tyckas petigt, men är ack så viktigt.
Efteråt tänker jag att det egentligen inte alls var särskilt länge sedan jag var den som satt där och lyssnade och antecknade allt som min blivande handledare sa.

Vid lunchtid är det lite stojigare än vanligt vid bordet och jag överumplas av en tilltagande huvudvärk och tänker att det nog faktiskt är därför det blir lite som det blir. Jag orkar inte riktigt engagera mig i barnens resonemang. Eller uppskatta. Och kanske är det inte alls stojigare än vanligt.
Vid läsvilan är barnen ytterst toleranta med sin ovanligt sävliga fröken och när klockan är ett och arbetskamraten kommer tillbaka från sin rast tackar jag för mig. Inga problem alls är det. Bara vink vink och gå hem och vila, utan något knorr om att hon faktiskt blir ensam med barnen ett tag. Bara sådär okomplicerat.

Cosmos följer glatt och villigt med från dagmatten och när jag kommer hem hinner jag precis fram för att bosätta mig i badrummet i iallafall en timmes tid. Sedan blir det tabletter och sängläge och jag somnar och lille hunden lägger sig i sin säng och på täcket sällskapar kattdamerna.

Sådär framåt kvällningen kommer maken hem och går ut med Cosmos och fixar te och toast och jag undrar vad jag egentligen gjorde innan jag hade honom.
Och nu är det mörkt och kvällen på riktigt. Snart dags för kvällsmat för fyrbent och Halv åtta hos mig. Pillren gjorde, om inte susen, så i allafall läget mycket bättre.

Precis så kan det vara en onsdag.

4 kommentarer:

  1. Spännande. :) Är det du som kommer vara handledare för vfu-studenten?

    SvaraRadera
  2. De la realidad; Ja, den här gången får jag vara handledare :)

    SvaraRadera
  3. Krya på dig! Lycka till som handledare!

    SvaraRadera
  4. Mamma; Tack. Och det ska bli jätteroligt!

    SvaraRadera