söndag 14 oktober 2012

En regnig oktobersöndag

På regnig höstpromenad. 
Det var inte alls sant för det hade regnat och det skulle regna... men det regnade inte.
Och jag var på väg upp på stan för att göra något så lyxigt som att fika på café. Det var länge sedan. Innan Cosmos flyttade hem till oss. Och det kändes verkligen lyxigt på riktigt. Nästan som barnfri tid kan jag tänka.

Här var det rätt färgsprakande men för övrigt var verkligen allt inbäddat grått. Inte riktigt ljust. Väldigt väldigt höstigt.



En massa bilder blev det på vägen och jag kom aningen sent och möttes av vännen Erika.
Drygt tre timmar satt vi där och tog upp ett bord och vårt bord blev avdukat och jag kan som just tänka mig att någon personal tyckte att vi kunde ha vårt kaffelösa kafferep någon annanstans.

Efteråt, på vägen hem, tänker jag på att jag pratar med denna vän om sådant som jag knappt pratar med någon annan om och jag tänker på hur glad jag är att jag har henne. Och jag tänker på hur lite folk det är på stan trots att var och varannan affär är öppen till klockan sexton. Och jag förvånas över den äldre damen som ser så proper ut men ändå går och letar flaskor i soptunnorna. Jag funderar på när kanadagässen har tänkt flytta vidare och besvarar ett sms gällande rockringar.

Hemma möts jag av en trött Cosmos som varit med hussen i Kumla och hälsat på två katter.
Det blir tacos en söndag och virkning av liten grön bakelse och filmen "Friends with benefits", som för övrigt kan rekommenderas  till den som är sugen på en romantisk komedi.

Nu är det kvällen. Närapå natten.
I morgon är det måndag. Ny arbetsvecka.
Swisch bara.
Precis så.

3 kommentarer:

  1. Det är fint, att fika på stan tillsammans med en god vän, och bara få vara sig själv för en stund.

    SvaraRadera
  2. Kattis; Det är guld värt. Och lyxigt som tusan ;)

    SvaraRadera
  3. Och härligt skrivet. Tack som tog oss med!

    SvaraRadera