lördag 27 oktober 2012

Cosmos hälsar

Hej på er!

Cosmos här. Jag har ju inte skrivit sedan jag var liten. Nu är jag stor. Så stor att jag får bestämma själv, tjoho. Ja, matten kallar mig odräglig, hon har inte hängt med riktigt. Jag uppfostrar henne bäst jag kan, men ibland tycks hon liksom inte fatta.

Numera får jag vara i sängen, när jag känner för det. Ja, både hussen och matten härjar förstås med mig när jag kliver upp, men de vänjer sig nog med tiden. Häromdagen smög jag upp när matten var sjuk. Hon märkte ingenting. Det var jättemysigt... tills Chatterkatten kom och skällde ut mig. Jag fick kliva ner, för Chatterkatten är den som bestämmer här hemma.

Jag har börjat hälsa artigt på alla människor också. Jag ställer mig på två ben så att de inte ska behöva böja sig ner. 
Jag gör föresten samma sak vid matbordet. Deltar artigt alltså. Ställer mig bara med framtassarna på bordskanten så alla ser mig. Ibland hjälper jag matten att städa på bordet också. Fast maten låter jag bli. Matten blir så förfärligt tjurig då. Det gäller ju att välja sina strider.

Och så är jag supersnabb ut ur bilen när matten öppnar luckan. Ja, så att hon inte behöver vänta. Och så att vi ska hinna se lite mer. Inte alls sådär seg som jag var för ett litet tag sedan när jag satt och väntade enda tills hon sade till.

Nu har matten börjat med något himla bra. Klicker kallas det och det går ut på att jag lär henne att ge mig godis. Hon fattar inte alltid så snabbt som jag vill och ibland får man tänka om och prova på ett annat sätt för att hon ska begripa. Det gäller verkligen att ha tålamod!

Tjoho, nu har röda Chipperkatten vaknat. Här ska bli kattjakt. Chipper bestämmer bara över hussen och matten. Inte ett dugg över mig.
Ciao!

6 kommentarer:

  1. Finns det trotsåldrar även för hundar? :)

    SvaraRadera
  2. Kattis; Absolut! I perioder. Där kommer fysisk könsmognad och psykisk könsmognad och pubertet. Först någonstans mellan två och tre års ålder är det inte längre legitimt att skylla på några faser ;) Då är hunden vuxen...
    Cosmos är inte inne i någon riktig trotsålder än. Det är mer en försmak tror jag :)

    SvaraRadera
  3. Aha! Det är så det är nu :-) Då är tålamod och envishet en dygd hos mattar och hussar.

    SvaraRadera
  4. Det är tur att du är så klok Cosmos. Lycka till med er klickerträning.

    SvaraRadera
  5. Lena; Ja, jag tror bara att det är början, för än så länge lyssnar han bra i skogen. Däremot hoppas jag verkligen att den här spökfasen han kommit in i inte blir värre...

    Cecilia N; ;)

    SvaraRadera
  6. Jag har sett i dina ögon vilken klokhet du besitter!
    Var nu tålmodig med matte och husse, så ska nog allt gå så bra. Jag lovar att inte avslöja vilka planer du har när ni "tränar". Ser fram emot att träffa dig!

    SvaraRadera