onsdag 26 september 2012

Tripp i blöta höstskogen

Finns det något som passar bättre, en onsdagseftermiddag när man slutar tidigt, än att ta med sin lille hund ut i skogen?

Reflexen åkte på. Det var så regnskumt och blir dessutom mörkt så tidigt.

Blött blött blött. Och en riktigt härlig höstig skogsdoft! Underbart!

Aningens mindre underbart var det när valpen kände alldeles färsk rådjursdoft. I luften. Av precis nyss passerade rådjur. Jag hade hoppats och trott att det skulle dröja lite längre innan dövörat slogs på. Hittills har vi ju kunnat lita på att hans valpiga osäkerhet. Och jag tycker inte att det var länge sedan han försökte klättra upp i mitt knä bara för att det gick en duva på gräsmattan ;)

Liten blir större 

(ja, det var förstås inte okej. nu har vi en sak till att jobba på. vi visste ju att det skulle komma. bara inte riktigt när)

8 kommentarer:

  1. Ler igenkännande. Otis som var en liten harig valp slår väldigt ofta dövörat till nu. Hör inte, ser inte, vill bara nosa. Pust. Vad gör man? Tur att valpkursen börjar nästa vecka. Ensamtränar ni Cosmos? Jag har börjat med Otis, går ut ca 10 min och lyssnar. Som han ylar, känns inte bra.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad han växer! Och vacker är han...

    SvaraRadera
  3. Eva; Gå med nosen i backen har han gärna gjort från början. Han är säkert en hejare på att spåra :) Men springa ifrån oss har han inte vågat tidigare.
    Vi ensamhetstränar för fullt. Det började bra, men blev ett stort bakslag när han började hos dagmatte. Nu går det rätt bra, när han är trött... Fast det är ju inte timmar det handlar om utan sådär en tjugo minuter. Vi skyndar långsamt ;) Jag tänker att det mest handlar om att göra ytterdörren till en naturlig del som matten/hussen kommer och går i. För inte ylar han väl när ni går in i badrummet?

    SvaraRadera
  4. Ruta Ett; Ja, han växer massor, men har fortfarande en bit kvar innan Lurvigs selar passar :)

    SvaraRadera
  5. Hej är i örebro idag - fre -jobbar du hela dagen./Anitha

    SvaraRadera
  6. Men åh, Anitha! Jag såg inte förrän nu. Och jobbade inte alls hela dagen. Synd!

    SvaraRadera
  7. Harry har en våldsamt jaktlust (det är väl stövaren i honom) och skulle bli en utsökt jakthund - min pappa hade nog älskat honom -!
    Om han lyder oss? Glöm det, han blir som tokig när han ser en kanin eller hare och det värsta är att jag vet ingen hund som springer så snabbt som harry, han är som en greyhound!!
    Vi skulle behöva en 100 meter lång lina ,-)

    SvaraRadera
  8. Elisabet; Hm, jag tänker att det är väl jätteviktigt, när man jagar, att hunden lyder... Så nu får vi träna ;)
    Ja, här ska inte jagas, men att stå och vänta i tystnaden i skogen är ingen höjdare.

    SvaraRadera