söndag 2 september 2012

Tecken som stöd

Vi började lite försiktigt under våren och har nu under hösten fortsatt att försöka väva in tecken som stöd på vår avdelning på förskolan. Bortsett från att det ökar möjligheterna för barnen att kommunicera med människor med nedsatt hörsel eller människor med språkstörningar (Örebro är Europas teckenspråkshuvudstad), förenklar det för samtliga barn att lära sig ord samt gör språkets struktur tydligare vilket hjälper barnen att snabbare kan förstå hur språket är uppbyggt.

Det finns massvis av material att beställa. Som inte är gratis.
Efter en del letande (googlande) hittar jag även sådant som är gratis.

UR kan man lära sig en hel massa ord som är bra att kunna.

Här kan man få sig en kort grundkurs i några få vanliga ord.
Och så finns den här guldgruvan, där man kan skriva ut bilder på tecknen. Jag är redan laddad. Det blir bilder på tecknen för månaderna, veckodagarna samt räkneorden ett till tio.

Barnen då? Jo, de tycker att det är roligt och suger åt sig som svampar. Många kan redan tecknen för en del färger och en del frukter. Det är en bra början :)

3 kommentarer:

  1. Åh vad bra. :) Det är ju jättesmart egentligen. En idé jag tror att jag ska ta med till vår förskola.

    SvaraRadera
  2. De la realidad; Ja det tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Vilken bra pedagog jag tycker att du är! Och påhittig!

    SvaraRadera