lördag 1 september 2012

Skattletande på vinden

Vi har något så käckt som köpstopp i kommunen. Det innebär i praktiken att vi får inhandla förbrukningsmaterial, såsom tvättlappar , men inget annat. Det innebär också i praktiken att de pengar som vi på årets budget sparat till hösten har frusit inne... Och det känns förstås jättetråkigt.

Men bara att acceptera och barnen lider inte av det, om vi inte gör ett problem av det. Rent krasst är det faktiskt så.
Hur som helst kom jag på att vi nog har en himla massa saker på mina föräldrars vind. Saker som borde vara i gott skick.
Man kan säga som så, att jag, när jag botaniserade där uppe, kände mig förfärligt förfärligt gammal. Dockvagnen som jag hyst stora förhoppningar om kändes närapå antik. Den var av åldrig modell, sliten och blek, med rostigt underrede.
Gosedjur hittade jag också. Fina gamla trotjänare som efter närapå trettio år på en vind inte var särskilt fräscha längre... Allt sådant bojkottades förstås. Och ska få åka på ett lass till tippen.

Men några skatter hittade jag. Ett mekano i fint skick. Det kan eventuellt vara för svårt för förskolebarnen, men helt värt ett försök. Jag tänker framförallt på ett par barn som är extra förtjusta i att pilla med grejor och skulle kunna uppskatta det här.
 En trollerilåda och lite böcker...
 Och så det här, som jag ska diska och sedan prova att bygga ihop ordentligt. Det är en tågbana till duplot och jag tror verkligen att det är något som det kan lekas en hel del med! Nu längtar jag nästan till måndag.
Någon barbie och ett par My little pony dök upp också. Fast de hade inte legat på vinden utan i en garderob och var således i prima skick. Kanske att de kan få bo i kojrummet, tänker jag...

Sådant kan man fundera på. När klockan snart är tio. En lördagkväll.

7 kommentarer:

  1. Vilket underbart initiativ! Tänk, så mycket som skulle gå att återanvända på dett där sättet!

    SvaraRadera
  2. Men vilken himla bra idé!
    Jag har massor med leksaker och böcker kvar i Ställberg, sånt som vi inte ska ha kvar. Nu vet jag vad jag kan göra med det!

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Ja förskolor (och säkert fritids också) har det ju sällan särskilt fett. Vi vänder i allafall på slantarna och man får betänka att barnen i veckorna vistas mer tid hos oss än de gör hemma... Dessutom slits sakerna mycket fortare när det är tjugo barn som leker med dem.

    Ulrika; Jag tror att de allra flesta lägger sina saker på vinden eller i förrådet för att sedan förr eller senare kasta dem...

    SvaraRadera
  4. Oj vad häftigt det där duplo-tåget var. Tror jag aldrig har sett något liknande. Men det är ju väldigt fiffigt. :)

    SvaraRadera
  5. De la realidad; Nä jag kände inte heller igen det och kan inte för mitt liv komma ihåg att vi haft ett sådant... men det har vi tydligen :)

    SvaraRadera
  6. Var nog mest lillebror som använde det.
    Han byggde upp en bana i rummet.
    Sen blev det bilbanans tur och tåget föll i glömska.

    SvaraRadera
  7. Mamma; Han mindes det inte heller...

    SvaraRadera