söndag 16 september 2012

Nästan lite som ett debattinlägg...

Lördag kväll och söndag förmiddag blir det en del revidering av verksamhetsplanen -den som jag fortfarande tror att majoriteten av föräldrarna inte läser...
Vilket jag tror beror på att föräldrar inte riktigt vet vad det är. Där står ju precis vad vi har för planer under året. Mer konkret hur just vi på vår förskola arbetar med normer och värden. Eller barns inflytande. Till exempel.
 Sen tror jag förvisso också att många föräldrar fortfarande ser det som dagis med regelrätt barnpassning. I senaste numret av tidningen Förskolan (som är väldigt inspirerande) finns en ilsken insändare om att dagis bara finns för hundar.

Jag kan till viss del förstå det. Forskning visar på att barn som gått i förskolan klarar sig bättre i skolan och att skillnader syns ända upp till elva års ålder. Just nu pågår ett nytt forskningsprojekt om fonetisk medvetenhet redan i förskolan. Resultatet där pekar mot att många barn varken gynnas eller missgynnas av den tidiga fokuseringen på just detta, men de barn som riskerar läs- och skrivsvårigheter har en klar fördel av den långa inkörsperioden.

Vi står oss inte vidare bra internationellt när det gäller elevers kunskaper i skolan. Jag vill verkligen tro att förskolan är viktig och att det jämnar ut förutsättningarna för barn i ett idag ganska segregerat samhälle. Vi har lagt ner tre och ett halvt år på universitet (med tillhörande studieskulder). Vi har en precis lika lång utbildning som lärarna. Vi utnyttjar våra kompetenser för att skapa en pedagogisk verksamhet där barnen får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Vi arbetar hårt med språk och kommunikation och en förståelse för samhälle, matematik, teknik och naturvetenskap. Bland annat. På barnens nivå förstås. Vilket kan vara nog så utmanande. Vi lägger också, tillsammans med föräldrar, stommen till den värdegrund som barnen ska bygga vidare på resten av livet.
Vi dokumenterar, gör portfolio (dokumentation av barnens utveckling) och TRAS (tidig registrering av språket), sitter i möten med specialpedagog och chef och förstås föräldrar. Bland annat.
Utöver det byter vi även blöjor, delar maten, tar hand om nedkissade kläder, klär på och av, söver, matar, hänger blöta regnkläder,  tröstar, torkar och efter jul blir vi även av med vår kokerska vilket innebär att vi ska diska, inte bara efter mellanmålet, som nu, utan också efter lunchen.

Och när man tänker så... då kan man kanske förstå att än om det bara är ett litet begrepp, kan betydelsen av ordet dagis vs förskola bli ganska viktig. För förskolan är så mycket mer än den där dagisbiten som står nämnd nedanför rosen. Det är förvisso en viktig bit, dagisbiten. Men som det ser ut idag har vi ansvar för hela konceptet -i förskolan.

Det var ungefär bara det.
Och kanske är det inte nyttigt för mig att skriva verksamhetsplan eller läsa tidningen Förskolan ;)

Ett diplom till den som eventuellt orkade sig igenom!

14 kommentarer:

  1. Inga bekymmer, jag orkade! Och fann det intressant!
    Dessutom har jag nog inte heller tänkt mig in i hela biten, hur mycket en förskollärare EGENTLIGEN gör.

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Och vad glad jag blir att någon faktiskt läste :) Det blir diplom med brända kanter, hoprullat med röd rosett om ;)

    Jag tycker egentligen inte att det ska hänga på ett begrepp som någon form av självhävdelse. Men jag förstår att det blir reaktioner, för det är lätt att se på användningen av ordet "dagis" som att ens profession inte blir tagen på allvar.

    SvaraRadera
  3. Hej vännen.
    Det är länge sen jag besökte dig nu. IGEN!

    Har läst igenom hela ditt inlägg och jag håller med om det du skriver.
    Jag har aldrig haft barn på dagis/barnehage som det heter här, men jag tror många tar det som en självklarhet att ha sina barn på dagis och ser det som "barnvakt"!
    De borde försöka sätta sig in i eran situasjon! De föräldrarna gör hemma med ett eller två barn, gör ni på dagis med upp till över 20 barn på några få personal!
    Tycker det är bra att du tar upp det! Många föräldrar behöver sig en tankeställare tror jag!
    Kram i höstrusket.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  4. Ni gör ett jätteviktigt jobb och jag tror precis som du att många tror att det "bara" handlar om barnpassning, på samma sätt som många tror att skolan är precis som när de själva gick där. Att synliggöra vad man faktiskt gör i sina verksamheter utan att det ska uppfattas som "gnäll" är svårt.

    SvaraRadera
  5. Synne; :) Fast det var inte riktigt det jag var ute efter -omsorgsbiten i stora grupper. Snarare det här med varför begreppet dagis ändrats till förskola. Och att förskolans uppdrag idag är betydligt större än att "bara" ta hand om barnen...

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig sett det gamla "dagis" som en förvaringsplats, utan fattat hur viktigt det har varit, därför har jag inget emot ordet i sig.

    Min mamma var förskollärare på den tiden som det hette "lekskola" - sen byttes det för att de minsann inte bara lekte... Mamma var emot bytet, för hon såg leken som något oerhört viktigt för barn, något som man fostras av och sin egen roll som fostrare till god lek.

    Daghem - ett hem där barnen är på dagarna... ett hem där man fostras och gör viktiga saker... Jag tycker inte att det ordet stör, men det är väl som med städerska kontra lokalvårdare, kanske?

    Jag tycker att ni är jätteviktiga!!! Speciellt för de barn som inte får regler och normer hemifrån. De finns ju fortfarande även om det är något som man egentligen inte borde säga högt....

    SvaraRadera
  7. Det fattas visst några ord där i mitten... men andemeningen går nog fram i det jag tänker.

    SvaraRadera
  8. Lena; Nu skrev vi samtidigt :)
    Ja, jag vet inte egentligen varför det är så viktigt att alla ska veta heller... Kanske handlar det lite om frustrationen över att det är så underskattat. Man är "bara" dagisfröken...

    SvaraRadera
  9. Bloggblad; Absolut, den fria leken är jätteviktig.
    Och ordet i sig har väl kanske egentligen ingen betydelse. Fast daghem speglar i mina öron just omsorgsbiten. Den som vilken förälder som helst kan fixa hemma men vi gör det för att föräldrarna måste jobba. Jag syftar mer på den biten som vi faktiskt (förhoppningsvis) har med oss efter våra utbildningar. Det finns många föräldrar som är duktiga på att plåstra sår, men ibland krävs det den sjuksköterska.

    Nu vet jag att jag hårddrar det lite :)

    SvaraRadera
  10. Jag läste givetvis med inlevelse!

    Nu vet ju du om min övertygelse om att små barn (under tre år) ska vara hemma och att jag därför hakar upp mig lite på "forskning visar att.." eftersom det är en mening jag ofta hört som motargument till mitt hemmaalternativ (ofta sagt av folk som absolut inte läst denna forskning själva).

    VILKEN forskning undrar jag då (jag vill gärna läsa!) Och gäller det verkligen forskning om förskola från ETT års ålder? Gäller forskningen barn från 4-5 års ålder kan jag absolut förstå att forskning visar att de har det lättare i skolan sedan. För det tror även jag. Men enligt min åsikt handlar det till stor del om att bli bekant med systemet. Den handlar inte om att vistas där mycket och länge, för att sedan ha ett försprång i skolan. Är jag övertygad om.

    Sedan går jag helt på din linje i det att det ska vara Förskola och inte slarvigt kallas Dagis. Jag som VILL utnyttja verksamheten för mina barn som just en Förskola, det är den biten jag vill åt - den pedagogiska skolförberedande biten. Jag vill inte lämna in dem på Dagis med outbildade ungdomar som personal (halshugg mej om ni vill ;) Nej jag vill ha just de där Förskollärarna som vet vad de gör och varför. Mina barn vistas där max 15 h/vecka och inte för att jag behöver barnpassning utan för att jag vill att de ska få ta del av de bästa bitarna. Av de som är utbildade. Jag respekterar förskollärarna högt och tycker att all personal i förskolan borde ha denna utbildning.

    Viktigt dock att tänka på att jag i mitt resonemang alltså alltid utgår från barn 3 år och uppåt. Jag kan inte relatera till något annat eftersom jag inte tycker att yngre barn än så ska behöva vistas där.

    SvaraRadera
  11. I samma tidning står det att barn under två år kan fara illa av att vara på förskola eftersom de är beroende av närheten. Det var också någon forskning. ;) I tidningen "Förskolan" står det vilken forskning så titta gärna i den. Jag tror också på att det är barn från tre år och uppåt som gynnas. Och framförallt tror jag som sagt att vi kan utjämna de stora skillnaderna som finns i dagens segregerade samhälle. Det du skriver om att bli bekant med systemet, är kanske den allra viktigaste biten. Men för många barn är den så mycket större än andra. Det finns många som inte alls kan språket och kulturen och många som kan både språk och kultur men aldrig någonsin hemma kommer i kontakt med böcker. Till exempel.

    SvaraRadera
  12. Här är en till som orkade igenom inlägget! Så bra skrivit. mvh en som förvisso inte är förskolelärare men vet hur mycket ni sliter dagarna i ända.

    SvaraRadera
  13. Sportigajenny! Kul att du tittar in! Och kul att en till orkade läsa ;)

    SvaraRadera
  14. Jag tror en viktig anledning till att begreppet "dagis" hänger kvar är att det är mycket lättare för (små) barn att uttala. När Alex började på förskola kunde han definitivt inte säga "förskola", men "dagis" funkade och därför fick det bli det vi kallade hans förskola.

    Sen måste jag väl (lite off topic) påpeka att det verkar funka väldigt olika på olika förskolor det där med den pedagogiska verksamheten. På Alex's förra förskola var det till 85-90% förvaring av barnen (bra sådan förvisso) och extremt lite pedagogik. Det fanns portfolios, men en kompis till Alex fick hem en helt tom pärm när han slutade efter 1 år. I Alex's pärm fanns några blad som skrevs under inskolningen när han slutade efter 2 år. Så i praktiken användes inte pärmarna. Och jag förstår att personalen inte hade tid. Det är inte det. Men jag kan störa mig på att det finns högtravande läroplaner och verksamhetsmål som överhuvudtaget inte efterlevs. Gör hellre realistiska planer och lev upp till dem tänker jag! Men som sagt, det skiljer sig väldigt mycket från förskola till förskola märker jag.

    SvaraRadera