söndag 12 augusti 2012

Husvisning #1

Nu har jag varit på mitt livs första husvisning.
Jag har skakat hand och fått broschyr och gått runt och tittat kritiskt.
Med oss hade vi vännerna Erika och Tommy och i bilen, med öppen bagagelucka, låg Cosmos och väntade och var så duktig.
Nu är det förvisso en och en halv vecka kvar till mötet med banken, och därför var det kanske tur att även om trädgården var fantastisk var huset inte mycket att hurra för.
Besiktningsprotokollet visade på läckor på vinden, fukt i källaren, ett tak som behövde bytas och ett badrum som behövdes göras om helt. Bland annat.

Men hursomhelst. Det känns som en bra start inför alla husvisningar vi förmodligen kommer att gå på det närmaste året :)

7 kommentarer:

  1. Ojoj, låter inte bra att behöva börja med fukt och elände... Hoppas verkligen att ni hittar ett som är helt och tätt och luktfritt.

    Men visst är det kul att åka runt och titta! Ett enda hus av alla dem vi såg när vi började, finns kvar i minnet. Det var som en bordell. Bara röda sammetstyger, röda s-gardiner mellan rummen och en stor ljukrona över sängen (med sammetsrött överkast).
    Det är inte riktigt vår smak...

    SvaraRadera
  2. Å vad kul! Jag som trodde ni inte skulle börja leta förens till våren. Nu håller vi tummarna för att drömhuset dyker upp fort, att banken är trevlig och att ni hamnar på "vår sida stan".

    //Elin

    SvaraRadera
  3. Å, här går det undan! Så roligt!! Och lycka till! Jag minns hur vi letade hus i Skåne .., det ena rucklet värre än det tredje och när man väl hittade en pärla, ja, då var det för dyrt. Men det löser sig alltid. Det här blir spännande att följa.

    SvaraRadera
  4. Ni vet att man kan ansöka om lånelöfte på nätet och få svar på en gång. På så vis kan man börja buda innan man haft något möte med banken.

    Lycka till med husletandet! Själva gav vi som bekant upp efter ett år och sådär 40 visningar och några budgivningar. Man ska inte vara FÖR feg och kräsen är väl mitt tips :o) Nu är vi iofs helnöjda som det blev.

    SvaraRadera
  5. Bloggblad; Nä, det här huset är det förstås inte tal om. Vi letar vidare och det positiva är ju att för varje månad vi inte hittar något kan vi ju titta på det som är aningen dyrare ;)
    Och jag ser fram emot det här husletandet... betydligt mer än vad maken gör :)

    Elin; Nja, det behöver faktiskt inte dyka upp alltför fort. Och själv tycker jag att garphyttan skulle vara alldeles prima. I er del av stan har vi inte råd att bo. Det skulle vara utåt Marieberg då...

    Elisabet; Ja, jag räknar väl med att vårt letande kommer att se ut ungefär så. Alldeles nyss pratade jag med damen i huset mitt emot som just köpt hus efter ett och ett halvt års letande... Jag hoppas ju att vi hittar något inom ett år jag :)

    Anna; Ja, det hade eventuellt varit aktuellt om det här huset visat sig vara ett drömhus. Men annars tar vi gärna ett möte :)
    Och det är klart att ni är nöjda -ni har det ju jättefint och med ett himla trevligt läge!

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig. Vi har ju också tittat på några hus sista tiden.

    Innan visningen så går man och smådrömmer och så kommer man in i huset... å så luktar det stark parfym i badrummet... Hmm..
    Så var det en gång.

    Eller så var "huset för den händige" ett hus för den VÄLDIGT händige.

    Ett hus ångrar jag att vi inte tänkte till och var med och bjöd på. Det hade varit ett bra hus men vi trodde priset skulle sticka iväg så men det gjorde det inte. Slutpriset hade varit ok för oss! Synd... Nästan allt var fixat inne i huset och en lagom tomt i fint västerläge.

    Ja det är lätt att vara efterklok...

    Lycka till!

    Å plötsligt händer det tänker jag :-)

    SvaraRadera
  7. Turtlan; Ja, vi hoppas ju det -att plötsligt händer det. Och jag hoppas att det händer skapligt snart. När vi berättar att vi börjat planera att köpa hus berättar var och varannan om hur många år de letat innan de hittat. Mitt mål är före nästa sommar...

    SvaraRadera