torsdag 2 augusti 2012

Hemnet

Jag tror knappt att det går en dag utan att vi tittar på hemnet. Det är inte riktigt aktuellt ännu på minst ett halvår, det här med att köpa hus, men titta och drömma och fundera och planera kan man ju alltid göra.

Och jag kommer på mig själv med att studera inredning och fundera på vad det är för människor som bor där nu. Ålder, ordning, intressen och flyttorsak. Inte så att jag lägger pannan i djupa veck, mer som reflektioner.

Kanske, tänker jag, ska vi gå på öppen visning den tolfte. Jag menar, titta på trädgården!
Fast det är ett väldigt litet badrum och finns bara ett...
Men det ligger absolut där jag kan tänka mig bo.
Det kommer inte att bli lätt det här :)

Lite senare har jag även hunnit planera var i huset makens musikrum ska vara och hur man kan tänkas använda rummen samt fundera på hur man kan sätta staket runt trädgården. Man kan just undra hur många hus jag kommer att hinna fixa till innan det är dags på riktigt ;)

12 kommentarer:

  1. Lite lattjo med vidvinkelobjektiv som gör att dubbelsängen blir både tre och fyra meter bred.

    Och eftersom jag har ett överfyllt hus så blir jag så nyfiken på alla hemnetbilder: var har de gömt alla saker?

    Man kan ju ha dem bakom ryggen i viss mån som fotograf, men på visning så måste de ju vara bortplockade.

    Ja hjälp den dan som vi ska sälja hus ...

    SvaraRadera
  2. Cecilia N; Fast om man tittar på bilderna från det här huset var det, många stängda dörrar i källaren... Hm... Och ingen bild från garaget ;)

    SvaraRadera
  3. Utan tvekan en hel del trädgård att pyssla om. Jättefint med alla fina rosor. Det gillas.

    Även om man inte är i köpläge så är det både nyttigt och intressant gå och titta. Man lär sig något varje gång.
    Jag är precis som du. Jag börjar också möblera huset och fundera fast vi inte ska köpa det...

    SvaraRadera
  4. Åhh, det som är så roligt! Jag vet inte hur många hus vi var och tittade på, då på den tiden det begav sig. Jag läste hustidningar och drömde... Sen när det blev ett nytt radhus, slutade jag läsa tidningar, ända tills vi började drömma om ett eget hus igen... Njut av letandet, det är en rolig resa bara det, och då är ännu alla möjligheter öppna.


    Cecilia: De har kanske gjort som jag? Läst en bok om fej sjung och blivit smittade och åkte till tippen med två billaster?

    En god vän berättade att de hade hela trapphuset fullt med packlådor när de skulle fota lägenheten till försäljning.

    SvaraRadera
  5. Turtlan; Ja, en underbar trädgård (på bild). Och så hörntomt och allmänning bortanför.
    Vi tänker också så, att det kan inte skada att börja gå på visningar...

    Bloggblad; Ja här dröms det hej vilt :) Ännu roligare blir det förstås när vi faktiskt har möjlighet att vara med och buda om vi hittar något vi tycker om...

    SvaraRadera
  6. Jättefint ser det ut och visst är det spännande att planera och drömma. Klart ni ska gå på visning!

    SvaraRadera
  7. Giggi; Ja, alla visningar ger erfarenhet, tänker jag.

    SvaraRadera
  8. Det såg ju fint ut, spännande med visnign :)

    SvaraRadera
  9. Erika; "Ja, bara du är med på att vi inte har köpt huset, vi ska bara titta" sade maken när jag entusiastiskt visade :)

    SvaraRadera
  10. Jag tror det där var en klok och vanlig makereplik.

    SvaraRadera
  11. Ja visst är det kul att tänka sig vilka som bott där. Och jag tittar också ofta på hus även om vi ju inte ska köpa (och om vi ska det så ska det vara en mindre gård och inte en villa).

    I detta hus bor det ett äldre par, inte jättegamla, men ja äldre. Det baserar jag på plastgrönsakerna och pallen i köket, sättet att möblera och sittbänken i badkaret. Gungställningen är till barnbarnen och bilder på dessa barn är på väggarna. De säljer huset för att någon av dem fått försämrad hälsa och inte orkar med den vackra trädgården och/eller husets planlösning med många trappor.

    Gissar jag! :)

    SvaraRadera
  12. Maria; Haha, vi har bestämt tänkt ganska lika. Jag tänkte även på alla fotona och på den rutiga fåtöljen... Fast gungställningen ställde till det -tack för att du kom med lösningen ;)

    SvaraRadera