måndag 6 augusti 2012

Första arbetsdagen efter sommaren

Första arbetsdagen slut. En idog arbetskamrat jagade på hantverkare och vips blev lokalerna... inte klara, men såpass att vi kan vara i dem. Mest är vi ute och inne är det kaos efter allt hantverkeri, men barnen leker och verkar föga brydda och får titta på film i personalrummet och i morgon kommer de första inskolningarna.

När jag slutar klockan fem ösregnar det och maken ringer och frågar om jag kan hämta upp honom på vägen och sedan åker vi tillsammans ut och hämtar upp Cosmos. Det hade gått sååå bra och han har varit så duktig och lekt massor med terriern och vilat ordentligt emellan.
Men har man sin valp hos dagmatten en hel lång dag, ja då får man kanske räkna med att den sover hela kvällen sedan. Det är absolut en stor baksida, och jag tänker att det är tur att vi varit så aktiva de första veckorna för nu blir det betydligt mindre av den varan...
Just idag gör det kanske inte jättemycket. Regnet smattrar mot fönsterbläcket och jag är tämligen trött efter denna första arbetsdag och vi kryper upp i soffan och äter  mannagrynsgröt med hemgjord hallonsylt och har det mysigt.

I holken i katträdet sover Chipper.
På fåtöljens armstöd sover Chatter.
Det känns som höst.

7 kommentarer:

  1. Känns skönt att vara hemma och läsa ikapp lite ,-)

    Det där med Öland och hundar och boende; på somliga ställen var enda hundrummet redan uthyrt .., vi gjorde ju ölandsresan helt spontant och hade vi förberett oss bättre, hade det kanske inte varit några problem.

    SvaraRadera
  2. Klart han blir trött av en så lång dag.
    Vi kunde sitta ute och äta idag och regnet kom under vår kvällspromenad. Det var ett stilla sommarregn. Riktigt skönt. Hoppas det blir klart med renoveringen snart.

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Nä, men jag blev ändå förvånad över att det bara fanns ett hundrum. Och undrar lite varför det är så och inte tvärtom -att det finns ett eller kanske ett par allergirum...

    Giggi; Ja självklart. Men han hade varit såååå duktig :)

    Vi hade fint väder hela dagen fram till runt tre... Men där runt fem när jag slutade, då öppnade sig verkligen himlen. Ovanligt länge. Stora sjöar var det på vägarna när jag åkte och hämtade maken och Cosmos.
    Renoveringen av köket ska bli klar den här veckan... toaletten har de inte ens börjat med.

    SvaraRadera
  4. Oj, en sån trött liten hund. Men så är det ju - första dagen "på jobbet".

    SvaraRadera
  5. Ruta Ett; Ja, jag hoppas att han inte kommer att finna alla dagar lika ansträngande :)

    SvaraRadera
  6. Jag läste att det tar nästan en veckan för människohjärnan att ställa om efter en semester. Förmodligen behöver en liten hund minst samma tid.

    Jag som sover middag nästan varje dag på ledigheten, undrar hur jag ska klara att jobba rent kroppsligt. Tidiga morgnar... hu! (Sen kan jag lägga mitt schema nästan som jag vill, men första veckan rår jag inte över.)

    SvaraRadera
  7. Bloggblad; Skönt att kunna lägga schemat själv! Jag skulle kunna tänka mig att ta alla öppningar om jag slapp stängningarna...

    Och det blir ju jätteintensiva dagar för en valp. Full fart hela dagen -det är klart att han sover på kvällen...

    SvaraRadera