onsdag 25 juli 2012

Sommardag i Karlskogaland

Semesteronsdag och värme och himlen är nästan klarblå.
Busstur till Karlskogaland och liten Cosmos sköter sig lååångt över förväntan. Åh vilken fin valp han är!

 Och det blir läsning i skuggan och glass från frysen och aningens lite lagom fläktar det. Precis en sådan här dag som jag har önskat mig på min semester. Fast bara någon/några för annars är jag rätt nöjd med vädret den här sommaren!

Knappt en endaste fågel hörs.
Grannen mitt emot frågar om han kan få låna vår parkeringsplats en stund och det går förstås bra. Och när jag sitter på baksidan kommer grannhunden Kajsa över på ett spontanbesök, alltmedan gräset på deras gård trimmas och dottern vill ha vatten i en hink.

Där är huset som tillhör de nya grannarna. Innanför fönstret höll vi till med vår klubb som barn. Jag minns inte ens vad den hette... Men pojkarna hette Adam och Simon. De är förstås utflugna nu sedan flera år tillbaka och föräldrarna bor inte heller kvar.
 Och här i trädgården blommar det så märkligt i år. Rosor står i full blom.
 Samtidigt som något som är misstänkt likt midsommarblomster... fast är det kanske ängsnäva?
 Och det fladdrar massor med fjärilar på... blommande oregano?
Och getingar och blomflugor trivs finfint i de här gula som böjrar bli ett rätt vackert bestånd nu.
 Alltmedan Cosmos ligger och spanar i skuggan på gräsmattan.
Tre månader fyller han idag!
Eller exakt tretton veckor om man så vill :)
Alla bilder är tagna med den lilla lumix-kameran. Systemkameran fick stå tillbaka när packningen skulle komprimeras till bara en väska...

4 kommentarer:

  1. Precis så ska en sommardag vara!
    Fin bild på Cosmos.

    SvaraRadera
  2. Lena; Ja det är precis så jag tänker mig sommar. Och jag är inte så förtjust i värmen, men får jag vara ledig och sitta sådär i skuggan så är det riktigt trevligt :)

    SvaraRadera
  3. Vad hände med Ludvig? Jag har en Engelsk Springer Spaniel 060711 och mitt hjärta tog ett skutt när jag läste "det var hårt att förlora Ludvig". För min Oden är ungefär så gammal som Ludvig blev.
    Jag förstår att Ni var tvungna att skaffa en ny Spaniel. Och Cosmos ser helt underbar ut. Och verkar var helt i klass med hur en engelsk spaniel är, lugn och god. Lycka till med Cosmos.
    Hälsning Gunilla och Oden i Båstad

    SvaraRadera
  4. Gunilla; Lurvig :) Han kallades alltid så här på bloggen men hette egentligen Bernhard och var världens snällaste... Men tyvärr sjuk nästan hela livet även om det eskalerade på slutet. Det gjordes mängder av utredningar och vi provade allt och lite till men sista året var mest omvårdnad. Svåra allergisymptom. Fast vi kom aldrig på varför. Cosmos hoppas vi blir dubbelt så gammal :)

    SvaraRadera