söndag 22 juli 2012

Kopparberg och kalas

Idag har maken haft sin sista semesterdag. Åh, jag tycker nästan lite synd om honom. Cosmos och jag ska vara hemma i två veckor till :)

Det blev hur som helst en utflyktsdag. Först vackra Kopparberg. Man åker genom skog och skog och skog och sedan landar man i ett gammalt bergslagssamhälle med röda hus och en å rätt igenom.

"Det är så fint, här skulle man faktiskt kunna bo." säger jag till maken.
"Aldrig!" Kontrar han som faktiskt har bott där. Nåväl, det är fint som utflytksmål i allafall.

Fika på loftcaféet. Smörgåsar åt tvåbeningar och liten Cosmos fick medhavd lunch :)
 Hussen är inne och hämta påtår och Cosmos håller noga utkik. Det var överhuvudtaget väääldigt mycket spännande att titta på. Männsikor och bollar och andra hundar.
Jag tror nästan att det här är den allra nyttigaste träningen från start, att lära sig koppla av på olika platser. Idag gick det faktistk ungefär så bra som man kan förvänta sig av en tolv veckor gammal valp. Duktiga lilla Cosmos!
 Sötast var den lilla flickan som hade med sig en egen (gosedjurs)hund. Hugo hette han och när familjen skulle fika bands Hugo noga fast i stolpen så att han inte skulle rymma någonstans :)
 Sedan tittade vi lite nere vid strandpromenaden. Det är så fint där nere med älven som ibland flyter så stilla och på andra delar forsar för fullt.
 Härliga ytor för en liten valp att springa på när man har fått vänta så länge i koppel.
 Nu kan man tycka att det här skulle räcka för dagen. Men nästa anhalt var födelsedagskalas hos svågern som liksom bor på vägen hem.
Ett mysigt hus och en stooor trädgård att springa i. Och det allra bästa är att makens samtliga syskon har hundar och en väldig massa hundvana. Cosmos pratade med alla och för första gången under den här valptiden behövde matten eller hussen inte ha full koll heeela tiden. Det fanns andra som busade, hade koll och stoppade rabattrace eller jord- och stenätning. Bland annat.
 Den här fina skylten fick han, svågern. Fast inte av oss. Jag tyckte jättemycket om den!
Fina Ilon bor här. Cosmos var som ett plåster på henne större delen av tiden. Bortsett från under fikat för då låg liten på sin fäll alldeles bredvid hussens stol och soooov. Ungefär så där som bara valpar kan.

Och det var prat om både det ena och andra och smaskiga tårtor och tänka sig, jag fick (lite sena) trettioårspresenter! Men dem ska jag berätta om i morgon.

9 kommentarer:

  1. Hannele; Ja jättesomrigt!

    SvaraRadera
  2. Och här är det veterinärbesök idag klockan 15.00. Harry har fått en böld mellan tårna ,-(

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Nä men usch, stackars Harry. Hoppas att det är lättfixat!

    SvaraRadera
  4. Tacj´k för din kommentar hos mig ,läste din profil du är ju precis som jag kameran med hela tiden ,kommer nog att kika in flera gånger ,Nette

    SvaraRadera
  5. Hej! Det var kul att du tittade in hos mig - så hittade jag hit! Angenämt och det första jag ser är ett timrat hus, min passion och högsta dröm. Sen ser jag hundar.....trevligt, jättefin blogg har du!
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Nette Cecilia; Ja den är alltid med :)

    Agneta; Ett eget hus överhuvudtaget är vår dröm ;) Och hund är det väldigt mycket av här just nu...

    SvaraRadera
  7. Gulligt. Jag undrar vad folk tänkte när min dotter var liten och ständigt gick omkring med hunden Bobbo (lillebror, men rep runt magen, fick nog starka knän av att gå på alla fyra så mycket) ...

    SvaraRadera
  8. Bloggblad; Haha, det var ju en variant. Jag hade låtsashundar i stället. Finns på bild när mamma står och klappar på något i luften ;)

    SvaraRadera