fredag 13 juli 2012

Fotoutmaning -Öde

När klockan är elva på kvällen kommer jag på att jag fortfarande inte har lagt in någon bild på dagens fotoutmaning -Öde.

Så det blir så här istället.
På bilden är Klara och Knut, min mormors mormor och morfar...
Knut föddes 1866 i en statarstuga tillhörande Lina gård utanför Södertälje. Hans äldsta bror och senare också systrarna flyttade till Amerika. Brev skickades regelbundet till Sverige, men inte till Knut, han kunde inte läsa...

Klara träffade han på båten till Ängsö där han fått anställning på en gård. Turligt nog skulle hon börja som piga på just densamma...

"Efter maten blir det dans, Knut är inte så dansant, men det är Klara. Hon får dansa flitigt, till Knut börjar protestera. Då tar de en promenad i omgivningarna. De fortsätter att träffas så fort de har en ledig tid samtidigt. Klara är ett resligt kvinnfolk, men närsynt och har glasögon. Hon är lite längre än Knut, är bestämd och vet vad hon vill. De bildar jonelag och gifter sig efter ett år. De arbetar kvar en tid på Ängsö Gård, och får ett litet krypin att bo i. Trivseln är god men maten är inte den bästa. När vällingklockan ringer till måltid låter den, sur välling salt sill. Så utmärkande för den här gården var det inte, det gällde nog för de flesta gårdar på den tiden."

Det är min mormor som har skrivit... Faktistk över 100 sidor, både om sådant som tidigare generationer har berättat för henne samt om sitt eget liv. Behöver jag säga att det är en guldgruva?!!

Och nog passar det in under öde, om än kanske inte alls som det var tänkt till fotoutmaningen... 

12 kommentarer:

  1. Vilken guldskatt du har i din ägo! Tänk att läsa sådant om sina förfäder!!

    SvaraRadera
  2. Så kul att ha det nerskrivet.
    Jag hade en fundering att skriva om min mormor och morfars öde, men det blev ett annat öde till slut...

    SvaraRadera
  3. Pysselfarmor; Jag är verkligen jättejätteglad för det!

    K; Jätteroligt!

    SvaraRadera
  4. Men så roligt att ha. Över 100 sidor - imponerande.
    Har du dessa anteckningar i din ägo nu alltså?

    SvaraRadera
  5. Mian; De är datorskrivna. Både jag, mamma och hennes syskon har dem :)

    SvaraRadera
  6. Självklart passar det in .., detta är ju ett Öde om något!

    SvaraRadera
  7. Så roligt att du gillar "Dagens Personliga".
    Å tack för att du talar om det. :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. ...å ditt inlägg passar ju perfekt till Ulricas tema; öde.
    Livsöde...

    SvaraRadera
  9. Elisabet och SoF; Ja det är ju ett öde, men inte så mycket BILDutmaning. Nu blev det hur som helst så :)
    Och idag är det rörelse...

    SvaraRadera
  10. Vilken skatt! Kul att få ta del av ditt öde!

    SvaraRadera
  11. Mamman pysslar; Verkligen en riktigt skatt!

    SvaraRadera
  12. Å, så koselig at du delte denne historien med oss!
    Tusen takk for din tolkning av "øde".
    Ha en super dag!

    SvaraRadera