onsdag 11 juli 2012

Fotoutmaning -Hemväg

Idag är temat Hemväg.
Hemväg kan vara så mycket. Jag har som vuxen flyttat åtta gånger och haft diverse hemvägar.
I nitton år före det bodde jag i Karlskogaland. Och fortfarande, när jag tänker på föräldrahemmet, tänker jag på lilla vägen längs sjön, alldeles nedanför mina föräldrars hus.

Jag har gått på den såååå många gånger.
Fröken L har pulsat den oplogad i nästan midjehög snö.
Jag har gått den barfota, i gummistövlar, kängor badtofflor, träskor och promenadskor.
Ensam. I par. I grupp.
I detalj studerat årstidernas förändringar
Som barn samlat sniglar...
burit på skridskor...
cyklat...
joggat...
hittat en hund som hette Kim...
fotograferat.
Lekt
(och det var på den här vägen jag och grannflickan upptäckte att Marcus, min kärlek som åttaåring, hade smutsiga kalsonger. ja en sådan pojke kunde man ju inte vara kär i... det var bara dagarna innan vi åt fluortabletter som godis och mamma fick ringa giftinformationen och vi fick hinka i oss en förfärlig massa mjölk).

Lurvig äskade den.
Och idag gick Cosmos på den för första gången.

Så tills min dröm går i uppfyllelse
blir detta min hemväg :)


I morgon är temat "Under".

5 kommentarer:

  1. Den nedre bilden hade kunnat vara tagen nedanför mitt föräldrahem i Malå ("föräldrahem?" - barndomshem ?), frånsett att de är lummigare här.
    Precis så såg det ut.
    Och lille Cosmos ..., så fin, så fin, så fin!

    SvaraRadera
  2. Elisabet; Det är helt perfekt att ha en väg så nära och alldeles precis vid vattnet. Nu är det förvisso ganska många hundägare som har hittat dit, men folk hälsar och stannar och pratar och det är liksom en helt annan atmosfär där nere på den där vägen.

    SvaraRadera
  3. oioi hvor koselig det ser ut på hjemvegen din!
    Minner meg om alle fine feriene vi har hatt i Sverige :D

    SvaraRadera
  4. Förstår dig precis när du beskriver känslan om hemväg...den är jag på nu på mitt barndomshemsvägar, som nu mina barn älskar lika mycket och som nu barnbarn lär sig att uppskatta.

    Jag har två olika bilder på mina bloggar
    Hantverksbloggen Pysselfarmor
    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

    Fotobloggen Bilder från förr och nu
    http://pysselfarmorsbilder.blogspot.se/

    SvaraRadera
  5. Mille; Ja, alldeles extra fint är det ju nu när det ännu blommar...

    Pysselfarmor; Ja, men det är något visst med det tycker jag. Och annars har jag flyttat runt så mycket och bott bland asfalten så det finns inte riktigt någon annan bra hemväg.

    SvaraRadera