onsdag 25 juli 2012

Cosmos rapporterar

Hej allihop!
Nu är det jag, Cosmos, som skriver igen. Idag har jag åkt buss för första gången! Långt!
Matten och jag skulle åka till mattemors och mattefars hus redan i förmiddags, för det var jättevarmt och där kan man ligga i skuggan och busa i trädgården och gå till sjön och plaska med tassarna om man vill. Men när vi kom till bilen var däcket alldeles platt.

Matten lät surare än jag någonsin hört. Hon muttrade om lägenheter och asfalt och oljud och sa en massa ord som hon inte brukar säga.

Sen packade hon om så att det bara blev en väska och så gick vi till tågstationen som ligger alldeles intill. Där har jag varit flera gånger och tittat på alla människor och tåg. Och gått igenom dörrar som öppnar sig själva.

Men jag har aldrig fått åka tåg. Eller buss. Idag fick jag det! Buss alltså.
Fast matten var tveksam och sade att jag måste lova att inte yla sådär som jag gör när jag inte vill sitta stilla.
Jag är ju en stor kille nu så jag lovade det.

I busskön hittade jag en farbror som ville vara kompis med mig. Han var jättesnäll så jag smakade lite på hans skor och det gjorde ingenting sade han.
På bussen var det varmt. Och en massa folk. Och så lät det massor och skakade.
Men jag fick sitta i mattens knä och titta ut och det var inget farligt alls, bara spännande.
 Och efter en stund, när jag nästan hade somnat, fick jag gå ner på golvet. Det var skönt för där var det svalare. Matten hade tagit med min handduk så jag använde den och mattens fot som kudde.
När vi hade åkt klart var vi tvugna att gå en liten bit för att komma fram. Fast jag var rätt varm och trött och åkte lite i famnen med.

Här vid mattemors och mattefars hus är det i allafall allt bra härligt. Jag tror att matten också tycker det. Fast vi ska i allafall åka hem ikväll så att jag får leka lite med kattdamerna och sova i min egen säng.

Hej svejs från Cosmos

4 kommentarer:

  1. Nu förstår jag varför Cosmos sprang fram till mig, gläfste några gånger, för att sedan somna tvärt på mina fötter...

    //Maken

    SvaraRadera
  2. Det är jobbigt att vara på äventyr sådär ;)

    SvaraRadera
  3. Låter som en mysig resa - jag är redan väldigt förtjust i Cosmos.

    SvaraRadera
  4. Bloggblad; Vi blir bara mer och mer förtjusta i honom. Alla rackartyg uppvägs liksom av positiva sidor :)

    SvaraRadera