måndag 11 juni 2012

Parisresan

Det var inte helt fel alls med en resa till Paris. En långweekend.
Även om staden kanske inte riktigt levde upp till mina förväntningar om mysiga caféer och ett romantiskt lugn.

Hotellet
Hur som helst, hotellet var mysigt. En liten söt reception, spanska städerskor, små rena rum och en frukost bestående av baguetter, croisant, marmelad och så te eller typ kaffe.

Turistattraktioner
Bara 400 meter från Eiffeltornet låg hotellet så dit gick vi dagligen. Någon tur till toppen blev det dock inte. Flera timmars kö och grå/regnväder var allt annat än lockande.
Annars turistade vi friskt.
Louvren med Mona Lisa.
Montemartre med mysiga gator, konstnärer och massor av andra turister.
Sacre Coeur.
Triumfbågen (här tas det bilder på eiffeltornet från Triumfbågen.
 Notre Dame (i regn, maken offrade sig för bilden och släppte paraplyet).
 Båttur på Seine i solnedgången.
 Jakt på mysiga kvarter. Vi var både i ett fint kvarter i sydöstra Paris och i de Latinska kvarteren. Här är vi dock i Montemartre för andra gången eftersom första gången mer eller mindre regnade bort.
Trerätters middag på La Maison Rose vår sista heldag i Paris.
Bäst på resan
Det allra bästa, är vi nog båda överens om, var helkvällen med trerättersmiddag uppe i Eiffeltornet, båttur på Seine i solnedgången och sedan en nattlig cabarét på Lido de Paris. Runt två på natten kom vi tillbaka till hotellet. Jag suckar fortfarande drömskt när jag tänker på den kvällen :)

Men fy vilken mardröm att bo sådär jämt. När vi gick där bland tutande bilar och fäktande människor påminde jag maken om lugnet i Ånnaboda. Skogen, fågelkvittret, vågskvalp vid sjön och göken i fjärran. Jojo. Och sängen, åh så skönt det är att sova i sin egen säng igen!

Ganska precis så väljer jag att sammanfatta Paristrippen.
Det finns förstås en hel del kvar att se och besöka. Versailles och Monets trädgård bland annat. Matmarknader. Och den där stora loppmarknaden som vi inte hittade och var aningen för trötta för att söka någon längre stund efter. Musé d'orsay. Ja bland annat alltså.
Men vi är absolut mycket nöjda med vår tripp. Nästa gång blir det Rom... säger maken.

Tack snälla Farmor för den här fantastiska bröllopspresenten!!!

6 kommentarer:

  1. Ett par gånger har vi semestrat i Frankrike och det är precis det där jag har känt varit lite mindre sympatiskt ..., postkassören i Antibes som var som en surkart var gång jag köpte frimärken .., ja, lite sånt.
    Men sen .., expediten i bageriet .. mannen som vi hyrde hus av i Bretagne som sa ..."madame, yoourrrr eyes arrre iceblue like dö sky.., but yourrr heaaarrrrt is verrry hot!"

    Ja, det övervägde förstås ,-)

    SvaraRadera
  2. Här tillbringas av sådana anledningar 50 av årets veckor i lugnet på landet, och övriga 2 i någon av världens alla storstäder. (Dit räknas även Stockholm.)

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Ja expediten på det där caféet var visserligen inte charmerande på det sättet, men mycket trevlig och artig och tillmötesgående och gjorde allt för att förstå min franska trots att jag blandade den friskt med engelska. Synd att vi inte bodde lite närmare för där hade vi nog kunnat tänka oss att fika/äta lunch varje dag!

    Kattis; Det låter som en alldeles förträfflig fördelning tycker jag :)

    SvaraRadera
  4. Haha jag kan verkligen inte avgöra om den käre maken hoppar eller står stilla på kortet som han offrade sig för :* !

    SvaraRadera
  5. Malin; Haha, nä hoppa det har jag väldigt svårt att tro att han någonsin kommer att drista sig till. (fast det ser onekligen ut som om han kanske gör det på bilden. så är dock inte fallet!)

    SvaraRadera
  6. Engelskan är nog rätt bedrövlig i franska skolan... Jag var med en vecka i skola i Paris och jag fattade knappt vad engelskläraren sa, inte lät det som engelska hon pratade i alla fall, hehe. Som tur är kan jag en del franska :-)

    Vad mysiga saker ni gjorde! Kul att ni fick en sån fin present!!!

    SvaraRadera