lördag 2 juni 2012

På visit hos valparna!

Tjoho, äntligen var det dags att hälsa på hos valparna!
Halv sju i morse satte vi oss i bilen och styrde kosan mot Småland. Det fanns förvisso kullar betydligt närmare, men efter att ha jämfört såväl bilder som resultat runt om hade jag kontaktat den här uppfödaren. Och som jag hade längtat efter den här dagen!

Vi styrde kringelikrokväg, hade missbedömt avstånd och sträcka alldeles och kom närapå två timmar för tidigt. Jaja...
Tio stycken valpar är det. Sex hanar och fyra tikar. Och vi valpköpare får inte veta vilken vi får innan de har genomgått ett test då de är sju veckor gamla. Därför hade vi bestämt oss för att inte fastna för någon speciell. Än.
Hur det gick... Tja, det finns några sådana här bilder med flera valpar på... Men den lilla med så mycket svart i förgrunden, han är med på nästan varenda bild. Och då ska det ändå sägas att alla valpar var hur mysiga och gosiga som helst. Jag hade kunnat stanna tills det är dags för leveransdag.


När vi kom låg de flesta små inne och sov. Men den här lilla svarta, han kom bums fram när jag satte mig på huk inne hos dem. Sedan smakade han på händer, byxor, busade lite med en leksak och somnade därefter så sött i mitt knä. Vem smälter inte då?!

Och ute lite senare har maken fångat den här lilla serien (som egentligen är mycket längre, men nedkortad här). Ser ni den lille svarta. Kompisarna leker och busar, men han kommer och säger hej till den där tvåbeningen i rosa jacka.

 Undersöker skorna.
 Och slår sig ner för en liten pratstund. Han kunde det här med att charma han :)
 Och lite senare (för jodå, jag pratade allt med de andra små sötnosarna med) hittade jag den lilla svarta hos maken. Bilden får liksom tala för sig själv.
 Men medge att maken inte ser helt missnöjd ut.
 På upptäcksfärd på gräsmattan...
 Båda föräldrarna var riktiga mysisar. Här är mamman:
 Och pappan:
 Man skulle kunna säga att det var betydligt mycket mer fart i pappa Bellman än det någonsin var i Lurvig. Och så är han mycket nättare. Det bådar gott. Ja det är föresten mamman också.

 Och sonen är förstås inte ett dugg sämre. Han kan också :)

Innan vi åker försäkrar jag mig om att vi nu blev godkända och kan räkna med att få hem en liten valp. Och jodå, det kan vi. På midsommardagen ska vi åka ner är det tänkt.
Vilken valp vi får är nu, trots bilderna, absolut inte klart. Efter att ha träffat dem fyra timmar idag (tiden flög iväg) har vi som sagt ett önskmål. Men testerna ger en riktlinje och uppfödaren bestämmer. Och det är så klart bäst för både små vovvar och nya ägare... Därför håller vi tummar och tår för att den här lilla svarta kan stämma överens med oss. Och annars får vi en annan liten krabat som gör det bättre.

16 kommentarer:

  1. Herregud så söta!!! Jag minns hur underbar och jobbig valptiden var! Man bara längtade efter att få hem sin valp och efter nästa gång man fick träffa den. Oavsett om man visste vilken det skulle bli eller ej :-D.
    Gud så mysigt och spännande!!!

    SvaraRadera
  2. Men ååå, det är mysigt med valpar och härligt att längta. (Jag är trots bilderna rätt glad över att vår tid som uppfödare är över, över 30 kullar. Vi har en riktigt bra tik på foder, men jag tror inte det blir nån kull.) Jag gläds desto mer med er!

    SvaraRadera
  3. Ååååååå så söta.
    Man blir ju helt kär.
    Jag hjälper er att hålla tummarna!

    SvaraRadera
  4. De är ju helt bedårande ju.
    Jag skulle smälta direkt.
    Hoppas att ni nu får den som ni känner lite mer för, ett bra tecken är att han är social och vill vara med människor.

    SvaraRadera
  5. Är det en welsch eller en engelsk springer? Vi får hämta hem vår springer den 7 juli, de är lite mindre än de här än. Men så otroligt söta!!

    SvaraRadera
  6. Lustigt nog väljer valpar ut vem som ska bli deras matte och husse. Vi har varit med om det flera gånger. Vår Jack Russell som skulle varit en tik blev istället hanhunden, coola Max, som valde uit mig exakt som er valp gjorde. Hoppas ni får just den och kan övertala uppfödaren om detta. Något märklig policy att man inte får tinga den valp man vill ha?Varför gör de så?

    SvaraRadera
  7. Kattalena; Vi har ju en Parisresa innan och därefter är det bara knappt två veckor kvar, så jag hoppas att tiden går fort :)

    Lena; Jag hade ingen aning om att du sysslat med uppfödning! Och jag kan just tänka mig att det blir intensivt med så många. Även om de är alldeles förfärligt söta!

    Mian; Jag sade innan vi åkte ner att det är något fel på mig. Jag är inte alls den där typen som faller pladask för varken två eller fyrbenta ungar. Men det fick jag förstås äta upp snabbt ;)

    Miie; De var supersociala allihop! Så mysiga och mycket hanterade :)

    Giggi; Verkligen!

    Elisabet; De var verkligen alldeles galet söta!

    Eva; Men vad KUL! Det här är engelsk springer. Samma som Lurvig var fast svart och vit.

    SvaraRadera
  8. Monet; Det är inte alls en märklig policy utan pekar på att det är en riktigt seriös uppfödare. När valparna är sju veckor gamla görs ett test där man bland annat tittar på jaktinstinkt, hur framåt hunden är osv. Det här har visat sig stämma väl överens med de resultat som senare blir vid MH-testen. Resultatet i kombination med hur uppfödaren uppfattat valparna matchas sedan med ägarna och vilket användningsområde de har tänkt sig.
    Rätt hund till rätt ägare för skapa så bra förutsättningar som möjligt.

    SvaraRadera
  9. Rätt valp till rätt valpköpare är jätteviktigt, för att undvika bekymmer och sorger i framtiden. Att vara uppfödare är ett livslångt åtagande.

    SvaraRadera
  10. Tänk, jag som inte är nån hundmänniska, blir totalt charmad! Jag har bara varit förälskad i en av brorsans hundar som vi vaktade ganska ofta, han gillade mig också, och körde med mig...

    Men - när jag var på Mallorca och hälsade på min bloggkompis, Kulsprutan, så blev jag totalt jätteförälskad i en av hennes hundar. Helsvart amerikansk cockerspaniel (släkt med er kommande, tror jag) Hon blev nog kär i mig med, för hon lämnade mig inte ur sikte och satt och gosade med mig hela tiden när jag var där. Den andra brydde sig inte. Jag hade gärna packat ner henne och tagit med henne hem.

    Hoppas att ni får den som tydde sig till er direkt! Det låter ju som om det var rätt.

    SvaraRadera
  11. Lena; Ja jag tycker att det är jättebra!

    Bloggblad; Man måste inte älska alla djur, men det är svårt att inte tycka om dem man får någon form av relation med. Jag är absolut ingen kattmänniska, men jag tycker ju ändå om våra katter. Förstås.

    SvaraRadera
  12. Vi har också haft väldigt seriösa uppfödare och också fått träffa dem minst två gånger innan vi "godkändes". Så det där förstår jag precis.

    Vår Max gjorde också det här testet och det ställdes i relation till vilka vi var: använda hunden som sällskap, till jakt, ev. utställningar, till avel etc. Plus framförallt hur man skulle ha hundens tillsyn ordnad.

    Vår tidigare hunderfarenhet spelade också stor roll, har man haft hund hela livet vet man ju faktiskt en del trots allt.

    I två fall har vi haft "livslång" kontakt med uppfödarna och det har varit till ömsesidig glädje. Så visst är det själva urvalet viktigt och uppfödarna ska i möjligaste mån se till att det blir rätt valp till rätt köpare.

    Men i vårt fall med Max där han valde ut oss på samma sätt som "er" lilla valp gjorde, bestämde vi och uppfödaren gemensamt just detta: valpar väljer ofta själv och det där vet man inte varför. Uppfyller man alla andra kriterier som seriös köpare måste valpen också få ett ord med i laget.

    Och det blev en mycket lyckad 13 år relation, trots att vi från början sagt att vi skulle ha en "lugn liten tik". Och så fick vi kullens tuffaste kille! Men klarade honom på ett sånt sätt att han blev just den kennelns bästa marknadsföring under lång tid. Vi skrev till och med en bok om honom!!

    Jag önskar er sååå lycka till i midsommar och att ni får den här lille svarte. Det här är som att vänta barn baske mig - vilken lycka när man får hem dem!!

    SvaraRadera
  13. Bedårande supersöta valpar! Ser verkligen fram att få läsa om den blivande hunden. Kul att er hundresa nu har börjat! GrAtTiS!!!

    SvaraRadera
  14. Och jag hoppas förstås med er alla andra att den lille svarte får sin vilja igenom!

    SvaraRadera