onsdag 20 juni 2012

Sommarlovslängtan

Jag ljuger om jag säger att jag inte är avundsjuk på lärarnas sommarlov just nu. Både på bloggar och fb läser jag om den långa ledigheten och allt vad det för med sig. Inte missunsam, tro inte det, men jag hade gärna tagit lite sommarlov jag med...

Den senaste veckan har det hur som helst ägnats en hel del tid åt kvalitetsredovisningen. Så här intressant tyckte Chipper att det var. Hon lade sig på alla mina papper :)
 Och nog känns det som en nedtrappning, nu inför semestern. Barnantalet är något mindre.
Något.
Dagarna ser annorlunda ut och flera saker har avslutats inför terminen. Barnen går på sina sommarscheman. Vi röjer för fullt inför sommarens rust. Hösten är till stor del planerad. Idag blir det lite midsommarfirande. Sommarmys.
Fast arbetstiderna är förstås desamma. Idag är det stängningsdag. Jobb till kvart över sex.
För de allra flesta av våra föräldrar har inte heller fått sommarlov. Än.

Tjoho, dags att bege sig iväg och klä lilla midsommarstången!

6 kommentarer:

  1. Min semester börjar v.29 ..., jag LÄNGTAR också.

    SvaraRadera
  2. För mig vore det en liten lycka få vara ledig de veckor jag skulle vilja vara ledig. Nu är det en kompromiss med kollegor och verksamhet varje år. Den ska också bestämmas i i februari. Känns alltid för tidigt.

    Jag skulle så gärna få vara ledig fem veckor någon sommar. Vore härligt!

    Men jag tar vara på min ledighet nu så mycket det går..Känner mig redan nervarvad vilket är skönt. Så är det inte alltid.

    Ha det så gott :-).

    SvaraRadera
  3. Det där sommarlovet är ju inget annat än inarbetad tid. (45 timmars vecka, och många gratistimmar. Förtroendetiden tar aldrig slut!) Jag som testat båda avtalen föredrar helt klart att ha semester, och att få betalt i pengar eller ledighet för de timmar som jag faktiskt gör.

    SvaraRadera
  4. Elisabet; ...och min börjar onsdag v28...

    Turtlan; Jag har fyra veckor och ska inte alls klaga :) Men åh så lockande det känns med ett långt sommarlov!

    Kattis; Jodå jag vet att ni har 45 timmars arbetsvecka. Det är just bara själva sommarlovet jag vill ha ;)

    Hannele; Haha, ja ellerhur :)

    SvaraRadera
  5. Så goa och fina katter ni har och vad ser jag???? Tillökning i familjen, en underbar valp, Lycka till med era goa fyrfota vänner, kram

    SvaraRadera