fredag 15 juni 2012

Ett tillrättaläggande och en balkongrapport

Allra först och främst vill jag tala om att jag fått en stark reaktion på det inlägget jag skrev om Parisresan, och vill därför förtydliga att det var vår upplevelse jag skrev om. På inget sätt var det min mening att nedvärdera samtliga parisare när det gällde språk och bemötande. Jag hoppas verkligen att inte fler upprördes. För säkerhets skull plockade jag bort hela stycket om bemötande och språk -jag vill verkligen inte skapa negativa debatter eller skapa underlag för en otrevlig atmosfär (och jag är uppriktigt ledsen över att det misstolkades så).

Nu över till något helt annat och mycket roligare;
Balkongen :)
För idag har jag varit ute och fotat... litegrann.

Den här pelargonen till exempel. Som jag tycker är så vacker!
 Och trots att tomatplantorna inte ser så roliga ut (de skrumpnade ihop och fick en massa bruna blad efter mjöllössen)...
 ...ser det ut att bli en hel del tomater.
 Chiliplantans söta blommor...
 ...ser också ut att leda till mitt livs första hemodlade chilifrukter. Spännande :)

Fotboll på teve. Sverige-England.
Kattdamerna sover i fåtöljen. Vi sitter under den vita filten.
"England spelar riktigt bra nu" säger jag. Sekunder efter säger expertkommentatorn exakt detsamma.
Jojo, jag börjar få kläm på det här nu ;)

6 kommentarer:

  1. Karin: jag tror inte att någon som känner dig det minsta lilla, tror att du menade på det viset heller!

    Jag gjorde det inte.

    SvaraRadera
  2. Elisabet; ÅH så skönt att höra!!! (nu skulle jag kunna kasta mig runt halsen på dig ;) Jag blev alldeles förskräckt när jag fick läsa reaktionen.

    SvaraRadera
  3. Jo, jag förstod det .. jag hade nästan ont i magen igårkväll och tänkte att så där menade nog inte mossfolk ..., och nu blir hon nog ledsen.

    Allt ser dessutom värre ut när det "sägs" med bokstäver.

    SvaraRadera
  4. Jag tolkade det inte heller så, Karin. Jag förstod precis.

    SvaraRadera
  5. Men ojdå! Du har ju en personlig blogg! Så det är klart att du skrev om din upplevelse. Inget jag tänkte på överhuvudtaget.
    Kommer ihåg när jag träffade en fransk familj på en mack i Sverige. Alla inne på macken försökte på engelska och svenska att hjälpa dom med något problem. Alla var skittrevliga och vi skrattade mycket. Sen har ju träffat motsatsen också ;)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ulrika; Vad bra. Jag var egentligen inte ute efter att vinna sympatier utan bara att tillrättalägga. Men oavsett är det ju skönt att inlägget gick att tolka på mindre negativa sätt :)

    Darkangel; Ja men så är det ju med människor. Man är så himla olika. Och språksvårigheter kan bli rätt roliga ibland :)

    SvaraRadera