lördag 30 juni 2012

Efit

Uppdaterad 22.20
Uppdaterad 19.50
Uppdaterad 10.10


Dags för efit! Det var ett litet tag sedan nu...

00.10
Maken och Cosmos går ut på sista kvällskissen.
 04.30
Precis inkomna från tidiga morgonkissen, som faktiskt var en dryg halvtimme tidigare än vanligt idag. Men måste man så måste man. Det spöregnade ute och Cosmos ålade runt en stund i sin bädd efter att ha blivit torkad med handduken.
 06.30
Mobillarmet går igång. Dags för tvättstuga. Chatter, som sovit i vår fotände vaknar och gäspar stort.
 07.30
Sent på plats i tvättstugan. Vi har hunnit med att göra ytterligare rastning på gården (varje gång man sovit, ätit eller lekt), alla fyrbenta har ätit frukost, maken har tappat ett glas och städat glassplitter och vi har haft den allra första bajsolyckan (det ska bli sååå skönt när han är rumsren!) här hemma.
 08.30
Diskar...
 09.30
Ute med lille Cosmos som vaknat. Först en liten sväng i koppel. Det rör sig om kanske 100 meter men tar lååång tid. Inte minst för att vi möter så många som vill prata valp på vägen. Åh vilken nyttig träning för liten, som redan blivit ganska bra på att vänta bredvid matten när hon pratar och pratar.
Väl tillbaka blev det en liten koppelfri stund på gräsmattan också.
10.30
Jag kommer upp från tvättstugan och hittar de här två rätt utslagna :)
 11.30
Vaken igen. Fast lite trött. Och eftersom vi har kloklippardag på alla fyrbeningarna på lördagar passar jag på att klippa nu.
 12.30
Precis lagt sig till rätta i bilen. Nu bär det av mot Karlskogaland.
 13.30
Har lämnat av maken och Cosmos och är på Coop för att shoppa mat (och kompostgaller visar det sig -det var slut på granngården både i örebro och karlskoga, men coop hade).
 14.30
Maken har satt upp kompostgallret mot den öppna delen. Cosmos kan förvisso krypa genom häcken, men det har han inte kommit på ännu. Och ÅH vad SKÖNT att ha en ren gräsmatta där han kan leka/vila/nosa runt. Hit kommer vi att åka mååånga gånger under sommaren!
 15.30
Efter att ha sagt hej till lilla grannflickan Stina och, genom gallret, till grannhunden Kajsa och dessutom undersökt trädgården noga noga och busat på gräsmattan tvärslocknar den lille hunden.
 16.30
Maken grillar på framsidan. Jag sitter i trädgården på baksidan med grillade marshmallows, en bok och en hund vid fötterna. Livet på en pinne!!!
 17.30
Vädret har mulnat på. Maken och Cosmos tar en vända på gräsmattan innan de kommer in.
 18.30
Disken fixad.  Maken spelar Diablo (dataspel) och jag spelar piano för första gången på evigheter. Jag har kunnat Für Elise. Det kan jag inte längre...
19.30
Lägger in bilder på efit-dagen och har samtidigt den här utsikten genom fönstret. Inte alls fy skam.
 20.30
Nu har vi bestämt oss för att börja åka hemåt. Cosmos lägger sig tillrätta i buren. Han är faktiskt en hejare på att åka bil!
 21.30
Hemma. Hussen och hunden har gjort en liten efter-bilresan-rastning innan vi går in.
 Kattdamerna hälsade oss välkomna hem.
Chipper strök sig mot Cosmos och han slickade henne i örat (annars jagar han dem helst).
Valpmål nummer fyra är avklarat.
Maken fortsätter med sitt Diablo.
Cosmos leker med sig själv under vardagsrumsbordet.
Och jag ska ta min bok och lägga mig på sängen. Eller i.

Så hade vi det.
En riktigt skön lördag. Den sista juni. 2012.

20 kommentarer:

  1. Ååå, Cosmos-Efit, kan det bli bättre?! :-)

    SvaraRadera
  2. Aha, åhå.. det är en ny familjemedlem där förmodar jag :)

    SvaraRadera
  3. Intensiva dagar nu när ni har blivit med valp. Lycka!
    Är du piggare igen?

    SvaraRadera
  4. Ulrika; Ja, det lär bli myyycket Cosmos :)

    Micke; Jajamen, sedan en vecka tillbaka.

    Mian; Jag är absolut piggare. Bara halsen kvar. Och det är intensiva men roliga och mysiga dagar... och mellan varven är här väldigt lugnt när liten sover :)

    SvaraRadera
  5. Helt ljuvligt! Och åååå, vilket jobb det är innan man fått dem rumsrena! Harry, som tillbringat sina första åtta veckor utomhus och bara sovit med sin mamma och kullsyskonen i en lekstuga, har en enda gång kissat inne!
    Såna här gånger är det en fördel att bo nära gräset ,-)

    SvaraRadera
  6. Men sötingen! Tittar in senare och ser hur din (och Cosmos) dag är :)

    SvaraRadera
  7. Det är nästan, bara nästan, så man blir lite sugen på att skaffa en hund. Men de är ju bara söta som valp :-)

    SvaraRadera
  8. Elisabet; Ja men så skönt. Jag tycker att vi är väldigt duktiga på att springa in och ut (och upp och ner), men det har ändå blivit en del olyckor.

    Snögumman; Välkommen tillbaka :)

    Vonkis; Haha, vi resonerar precis tvärtom. Den enda anledningen till att vi skaffade valp och inte en omplacering är att vi ville ha möjligheten att forma vovven från början.

    SvaraRadera
  9. Det blir en spännande dag idag. Att få följa Cosmosäventyr så här från cyberrymden.

    Men jisses va söt han är. Kan ni titta på något annat än detta underverk?

    Ha en skön lördag nu. O krya på din hals.

    SvaraRadera
  10. Gullig hund men oj så lite sömn ni får.

    SvaraRadera
  11. Hihihi! Det där med rastning känns välbekant :D

    Vi har en 11 veckors, här hemma.

    // Anna

    SvaraRadera
  12. Husan; Nä, jag tittar så fort jag har tillfälle. Tycker att han redan har vuxit... och i morgon tänkte vi väga honom och se hur mycket han har gått upp på en vecka :)

    Medea; Det är som med bebisar ;) Och det gör faktiskt inte så mycket för maken har semester och jag har bara en vecka kvar. Sedan kan man ju ta sig en tupplur på dagen om man är trött :)

    Anna; Haha, ja många vändor blir det. Men man tjänar förhoppningsvis på det...

    SvaraRadera
  13. Vilken trevlig dag på en fin plats! ;)

    Härligt att Cosmos kunde springa runt och undersöka allt spännande. Tänk vad mycket det finns att upptäcka för en liten valp.

    /Giggi

    SvaraRadera
  14. Men lilla goingen! Vilken valplycka! Och mycket jobb, vill jag mig minnas. men det är det värt!
    //Tinna

    SvaraRadera
  15. Jättekul med valp-EFIT! Han är bara för go!

    Für Elise... länge sen jag prövade. Jag kunde halva utantill länge, måste nog pröva - fast inte nu. Min målargubbe har somnat. (Han var inte särskilt pigg på att måla altanen, men jag hotade med att skicka efter en målare...)

    SvaraRadera
  16. Håller med den första kommentaren, myyyyys! och jag påminns om den jobbiga valptiden! :)

    SvaraRadera
  17. Han är sååå söt! Förstår att ni uppskattade lite trädgårdshäng.

    SvaraRadera
  18. Ett riktigt valpliv! Hu en sån tidig morgonkiss.
    Förstår att hussen somnade igen sen, hehe.
    En sån otroligt söt valp!!!

    SvaraRadera
  19. Mamma; Ja han sov väldigt gott sedan!

    Tinna; Absolut värt det. Jag klagar inte!

    Bloggblad; Jag har kunnat hela utantill. Inte som ett rinnande vatten men i allafall kunnat ta mig igenom den... Igår fick jag åter sitta och hanka mig fram med noterna. Och det går i ungefär samma tempo som barn som ljudar ihop orden när de läser...

    Emma R; Det är tur att de växer fort, för även om han är förfärligt söt nu ska det bli väldigt skönt när de grundläggande sitter (inte äta upp allt, inte tugga på allt, vi kissar enbart ute etc) och man kan börja jobba mer med annat... Och jag längtar till de långa promenaderna :)

    Kattis; Det var underbart med trädgård. Jag kikade på Hemnet så fort jag kom hem ;)

    Kattalena; Då vill jag bara poängtera att det var jag som var ute så tidigt... och jag var vaken! ;)

    SvaraRadera
  20. Åhhh...jag blir alldeles sjuk av valplängtan när jag ser dina härliga bilder <3 De luktar så gott och så är de bara så goa <3

    SvaraRadera