torsdag 14 juni 2012

Dramatik på gatan

Tidig dag på jobbet. På hemvägen svängde jag förbi plantagen för att investera i hänglobelia till extrapris. Och just som jag, väl hemma, ska till att plantera dem utspelar sig ett ruskigt drama utanför balkongen.

En ung man ger sig på en annan med en kniv. Människor börjar skrika, någon springer andra vänder sig bara om och skyndar på stegen. Kort därefter kommer polisen i en hisklig fart och tvärbromsar så att det tjuter. Ut kastar sig två poliser och kort därefter anländer ytterligare en polisbil och en ambulans med blåljus (de står precis bakom trädet på bilden). Den knivhuggne mannen ropar lätt panikslaget att han inte kan röra armen och får bums åka iväg i ambulansen. Trafiken stoppas.
Människor förhörs.
Jag planterar vidare.
 Granntanten är i extas. Det händer något i kvarteret. Under min tid på balkongen får jag höra om händelsen i x antal olika versioner.

"Jag vill flytta!" Säger jag till maken när han kommer hem.
"Jag vet det" svarar han.

Men det finns inga ställen att flytta till. Vi får glatt spara vidare mot det där huset. Där jag ska ha min trädgård där jag kan påta och vovven kan leka... och pianot att sitta och klinka på om kvällarna. Fast det ligger långt bort. Minst ett år innan vi kan börja kika. Minst.

Nu är det hur som helst fullt på balkongen. I allafall om man ska kunna gå framför bordet och sitta två personer och äta. Och det vill man ju.
Och i morgon är det fredag. En vecka och en dag till valphämtning.
Kattdamerna har redan fått börja äta sitt torrfoder på bänken. Ja som en liten förberedelse. Typ.

8 kommentarer:

  1. Oj, vilket drama. Nästan som här i Göteborg eller Malmö!

    SvaraRadera
  2. Verkligen dramatik! Lite otäckt. Fast det gck kanske bra? Men du får glädjas åt din lobelia. Glöm inte att den ska ha mycket vatten bara!

    SvaraRadera
  3. Ruta Ett; Hrm, ja precis. Men nu bor vi inte där utan i Örebro. Om än på tok för centralt. Men så småningom så...

    Klimakteriehäxan; Lobelian brukar klara sig bra. Sådana investerar jag i varje år. Fast de här var inte särkilt fina från början så vi får väl se hur de klarar sig. Värt en chansning för 25 kronor i allafall :)

    SvaraRadera
  4. Usch ja, inte kul när det händer sådana saker mitt framför ögonen.
    Jag har börjat med att alltid ha lgh dörren låst...även i min lilla stad.

    SvaraRadera
  5. Vad fint du har på balkongen. Vi funderar på att skaffa en matta till balkonggolvet, har du några tips?

    SvaraRadera
  6. Flygaren; Nä matta har jag inget tips på men däremot skulle jag gärna vilja ha trall. Snyggt och fräscht... Fast varje sommar resonerar vi att det är ett onödigt inköp eftersom det ju är "sista sommaren" vi bor här. Hm...

    SvaraRadera
  7. Hej, vi vill tipsa om att satsa på förbyggda trall"rutor" och då företrädesvis då sådan som är helt i trä (och inte de som har plastundersida och liknar pussel). Mycket bättre villa känsla och inte alls dyrt - 100-200 kr/kvm på närmsta byggmarknad. Enda man behöver är en såg för att såga till plattorna å de passar med balkongräckets stolpar (samt en lite händig make) lycka till!

    SvaraRadera
  8. Anonym; Tack för tipset! Det var ju verkligen inte dyrt. Ska hinta om det för den händige maken ;)

    SvaraRadera