onsdag 2 maj 2012

När man har haft en redig flunsa i februari, och legat däckad i tio dagar, vill man inte ha 40,1 graders feber bara drygt två månader senare.

Status:
-Sjuk
-Missnöjd
-Ynklig

Fundering:
Är jag månne allergisk mot barn?
Skyddsdräkt och en stabil ansiktsmask vore kanske något.
Alternativt att föräldrarna inte skickar sina små skyddslingar till förskolan när de inte är friska.

Och åter igen har jag en hel del åsikter om det här med karensdag. De kära politikerna får gärna komma på studiebesök. Äta maten som precis fått sig en redig "nysdusch". Sova nära nära hostande små. Torka snoriga näsor om och om igen. Och sitta med hängiga barn i knäet. Bland annat.
(fast höjer de förskollärarnas löner kan jag eventuellt gå med på den där karensdagen)
(och ja, det finns många mysfaktorer också. de är bara lite svårare att se när man ligger hemma med ovan nämnda status)

9 kommentarer:

  1. Usch så trist. Men jag tror att det är något som "drabbar" en när man börjar arbeta med barn, de smittar som bara den. Vår dotter har vickat på skola och dagis sedan hon blev färdig lärare i januari, hon har varit förkyld mest hela tiden. Krya på dig! Snart blir du immun.

    SvaraRadera
  2. Nää så trist...
    Krya på dig - snabbt!

    SvaraRadera
  3. Det värsta, tyvärr, är att du aldrig blir immun.

    Min syster (snart 60) som arbetat inom barnomsorgen hela sitt liv har fått det mer eller mindre förstört genom just detta: föräldrar skickar sina sjuka ungar till dagis, alla blir sjuka och framförallt dagispersonalen.

    Jag har flera väninnor inom omsorgen som säger att detta är det värsta med den här sortens jobb. Och vi, som nu är mor- och farmödrar och måste rycka in får fruktansvärda lunginflammationer och svårartade infektioner som sitter i i evigheter. Nog måste ni ha pratat om den här problematiken på jobbet ändå?

    Det är underbart att läsa om hur engagerad du är i ditt jobb. Hoppas ni kan hitta ett sätt att få föräldrar att vabba bättre - för allas skull.

    Och torkar du snor, tvätta händerna direkt och sov inte nära de små när de hostar, ring och be föräldrarna komma och hämta dem istället.

    SvaraRadera
  4. Usch, vad tråkigt! Däremot trodde jag man ringde dit föräldrarna när barnen är sjuka. Fast snoriga kanske de är jämt iofs. Förhoppningsvis boostar du ditt immunförsvar ordentligt inför kommande år. Jag hoppas verkligen du kryar på dig snabbt!!

    SvaraRadera
  5. Eva; Ja visst är det så. De allra flesta nyutesaminerade tycks vara mer sjuka än friska ;)

    Mian; Tack :)

    Monet; Nja, jag har hört motsatsen, och vill gärna tro att man faktiskt bygger upp ett immunförsvar.
    Har flera kollegor som i stort sett aldrig är sjuka...

    Anna; Ja det är klart att vi ringer när barnen är sjuka. I allafall om de har feber. Men ibland är de ruskigt förkylda och hostiga utan feber och då är det väldigt beroende på föräldrarna. Jag satsar hårt på att bygga upp ett super immunförsvar ;)

    SvaraRadera
  6. Jag brukar tänka på det där också .., alla mynt som vi hanterar dagligen .., mynt som plockas upp ur fickor och ja, det måste vara en bacillbombning utan like .., och många ur personalen är ofta förkylda.

    Tack och lov har jag klarat mig ,-)

    SvaraRadera
  7. Håller med dig om att karensdagen skulle bort! Jobbar ju oxå i en smittohärd med alla skolbarn och många av dem har varit sjuka ofta denna vinter och vår. Jag hade oxå en febertopp på 40 graders feber utan andra symtom, trött blir man av alla sjukdomar.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Elisabet; Ja det kan jag just tänka mig. Själv har jag nästan aldrig kontanter längre...

    Kort; Jag kan förstå syftet med karensdagen, men tycker ändå att det borde finnas yrken som skulle slippa den. Fast det skulle förstås bli ett liv utan dess like... om vissa yrkeskategorier skulle slippa undan.

    SvaraRadera
  9. Karensdagar...
    Det ska ju löna sig att jobba, d.v.s. inte löna sig att vara hemma och sjuk.

    SvaraRadera