söndag 6 maj 2012

Med fokus på annat (orm)

Idag har jag sysslat med soffläge stora delar av dagen. Måste ju hämta mig efter gårdagens prövningar ;)
Det blev dock en liten korkort tur till Oset. Vi gick inte hela rundan utan bara fram till kohagen... där jag istället fastnade för herr och fru and som simmade i det glittrande vattnet...
 ...eller simmade och simmade...
 Men så skymtade något i hörnet. Jag tog bort kameran men såg ingenting. Satte den för ögat igen och jo minsann, ser ni att det är något som slingrar fram där precis i mitten av bilden?
 Då blev jag förstås tvungen att klättra över staketet, säga hej till Mamma Mu med de stora hornen och tassa fram till pölkanten. Det blev inga höjdarbilder. Alls. Jag hade både ljus och avstånd och snabbhet emot mig... och känner dessutom att den där lilla fotokursen jag ska gå om en dryg månad är välbehövlig!
Men det syns att det är en orm.
Visst är det väl en snok? (jag gillar när de har gula fläckar så att man kan vara alldeles säker på bumsen)

6 kommentarer:

  1. Bra att du varnade :-) Ormar i vatten är nästan ännu värre än på land, varför jag känner så har jag ingen logisk förklaring på.

    SvaraRadera
  2. Lena; Jag har inget emot ormar så länge jag inte går med hund, men vet att jag har flera läsare som är mer eller mindre livrädda för dessa djur :)

    Det är inte så att jag gärna sticker fram fingrarna, men att fota dem är mer fascinerade. Tyvärr är de oftast alldeles för snabba för att jag ska hinna med att fånga dem på bild.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte rädd för ormar - på land - men jag svimmar - garanterat -, om vi möts i vattnet!!

    SvaraRadera
  4. Elisabet; Haha, ja jag skulle verkligen inte heller vilja möta en slingrare i vattnet!

    SvaraRadera
  5. I somras såg jag två stycken - olika dagar - som stolta simmade över den klara havsviken med huvudet högt lyftat. De kan väl ändå inte bitas i det läget?

    Jag gissar på svart huggorm. Trodde att jag skulle se ormar idag, de brukar ligga på den varma sanden på gamla järnvägsbanken.

    SvaraRadera
  6. Bloggblad; Ja det här svaret ser du förmodligen inte när jag svarar så många dagar senare. Hade alldeles missat kommentaren...
    Försökte googla på skillnaderna på svart huggorm och snok men det är hårfint. Kanske att man hade kunnat urskilja om det hade blivit en bra bild på ögats form och fjällen runt ögat.

    SvaraRadera