söndag 6 maj 2012

Lite politik på kvällskvisten

Partiledardebatt.
Och jag tycker kanske att jag är lite skyldig att se lite sådant. Även om jag mest blir arg. Faktiskt.
(jo det är sant, jag blir verkligen inte ofta arg, men när jag tittar på väldigt vinklade dokumentärer och när jag ser debattprogram, då är jag inte go att tas med ;)

Alldeles särskilt inte när det handlar om skolan. När Jonas Sjöstedt står, rakt upp och ner, och säger att barnen i fristående skolor drabbas för att pengarna plockas från barnen, de får större klasser och färre lärare. Ytterst intressant tycker jag, eftersom de fristående skolorna ofta kännetecknas av mindre klasser, ett bra lärarantal goda resultat på nationella prov och dessutom har som mest nöjd personal och mest nöjda föräldrar och elever.

Nä, skulle det ha funnits en trovärdighet skulle väl Sjöstedt sagt att det är eleverna som inte utnyttjar det fria valet, som blir drabbade?!
För diskussionen är relevant. Men måste bygga på korrekta grunder!
 Det lite läskiga är, att herr Sjöstedt låter ganska övertygande. Synd bara att han inte är bättre påläst.
Annie Lööf däremot låter mer påläst. Noll stoneface men det är bra. Det gör det roligare att se på.
Och roligast är Reinfeldt, jag gillar Reinfeldt. Han är som lite fröken i sandlådan. Låter de andra leka med hink och spade men griper in när det blir tokigheter och går över styr.

Vad Åkesson gör i riksdagen kan jag fortfarande inte begripa. Alls.
Å andra sidan är Sjöstedt nästan lika mycket pajas ikväll (må så vara att det är hans första partiledardebatt, men han har knappast hamnat där nykläckt).

Chatter är måttligt road :)
Nä lite te på det här.

3 kommentarer:

  1. Nu såg jag inte debatten .. ,men sa han verkligen så Sjöstedt? Det låter ju helt otroligt underligt!

    Reinfeldt tycker jag är en tråkmåns, men det är klart, statsministrar ska väl inte vara alltför spralliga ,-)

    Lövén verkar sympatisk.
    Det hade varit enklare om Åkesson sett ut som en slusk .,. det gör han ju inte.

    Så här från ett annat rum hörde jag till min förvåning säga en hel mening utan att nämna ordet "invandrare" - det var knappt jag trodde mina öron - !

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hörde alltså Åkesson säga en hel mening ...

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Hm, ja den meningen missade nog jag ;) Löfvén höll sig väldigt i bakgrunden idag tyckte jag. Och Reinfeldt lät honom vara. Jag har liksom inte riktigt hunnit bilda mig någon uppfattning om honom.
    Sjöstedt hördes mest. Men oj som han var ute och cyklade. Både kunskapsmässigt och på långa omvägar runt sakfrågor. Fast han var himla duktig på att anklaga :)

    SvaraRadera