tisdag 29 maj 2012

Det här med att behålla sina växter...

När vi gifte oss fick jag en jättefin bok av vännerna.
Åh om ni bara anade vad glad jag blev för den!
Där fanns allt från sådant som var och en skrivit ihop, satt in bilder. Barndomsminnen. En finfin sammanfattning av lördagsmorgnarna :) Lurvig. Citat.
Alldeles alldeles ovärderligt!
 På en sida från Erika, ni vet hon som var min allra allra bästa vän under hela låg- och mellanstadietiden för att sedan glida iväg och slutligen återfinnas via facebook, just i Örebro, för bara några år sedan. Hon har knåpat ihop en sida om just barndomsminnen och där står bland annat "Trädsjukhus i skolskogen". Sådant sysslade vi med. Plåstrade om avbrutna grenar och ledsna små träd. Och alldeles övertygad var jag om att vi var alldeles utmärkta träddoktorer och gjorde stor nytta, där i skolskogen på rasterna.
 Och nu, ganska så precis tjugo år senare, undrar jag om det kanske var jag som var drivande i den där omvårdnaden. Ja, jag har förvisso insett min begränsning med åren och vet att jag inte har några magiska fingrar när det gäller växter. Däremot har jag väldigt svårt att göra mig av med dem. Och därför ser vår balkong ut som den gör, fast jag inte skulle göra något före Parisresan nästa vecka...
I balkonglådan finns sticklingar från fjolårspelargoner samt den stackars döda plantan som jag räddade från trappuppgången och som visade sig inte alls vara död.
Den måste ju få en chans. Förstås. Och därför står den nu i min balkonglåda och ser så skruttig ut.

I hörnet står physalisplantan som tog sig så sent förra året, men växte sig stor under hösten för att sedan säga upp sig under vintern. Den får också en chans... i allafall en liten tid.
Och nä, vackert är det inte. Men det får jag väl försöka kompensera i den andra lådan sedan :)
 Men tomatplantorna blommar. Och chiliplantan.
 Och här är årets första blomma på smultronplantorna.
 Och i en av tomatplantorna har den här lille gynnaren spunnit ett gediget nät. Det känns bra, kanske kan den fånga en och annan mjöllus!
Ja, det var väl ungefär så. På det stora hela.
Och jag har uppenbara problem med att fatta mig kort.

3 kommentarer:

  1. Men då är vi två ,-) Apropå den sista meningen!

    SvaraRadera
  2. Det varnas duktigt här när det dyker upp en orm på bild, men är det en spindel får man ingen förvarning :( Nu inbillar jag mig att jag också har spindlar i tomatplantorna så nu kan de glömma att få komma in, även om det blir vargavinter ;)
    /spindelräddtjej_82

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Haha, japp :)

    Therese;) Men den här var ytteyttepytteliten. Det är bara det att bilden är förstorad. Mycket. Den gröna tomaten bredvid är liksom inte mycket större än en ärta och då kan du ju tänka dig spindelns storlek :)

    SvaraRadera