söndag 29 april 2012

Söndag

Bildbomb för den som orkar.
Ja, från dagen. Från gårdagens trettioårskalas blev det just inte en enda bra bild.
Och så utfärdas en varning om ormbilder längre ner i inlägget...


Idag begav vi oss ut till Trystorps ekäng och spatserade runt i ett hav av vitsippor. Alldeles galet vackert. Och fascinerande hur olika långt träden kommit. Träden i söderläge är alldeles utslagna. Träden i norrläge har en bra bit kvar. Och så är det förstås lite beroende på sort också...
 Kikade runt på fjärilar, humlor och fåglar.
Oavbruten fågelsång.
Skägglav.
 Och... krumilurer?
 Blev iakttagna av trollen ;)
 Och fikade så klart.
Det är ett mycket viktigt inslag på utflykterna.
 På väg tillbaka till bilen visade en man på en snok.
Nu bar jag mig väldigt klumpigt åt och snoken försvann kvickt, men det gav ändå idén att besöka Öby kulle. Det är en kulle vari ormarna övervintrar och kryper fram i början av april.
Nu är det förvisso snarare slutet av april men vi fick ändå se en del snokar.
 Och en huggorm. Den var rackarns snabb och skärpan hamnade alldeles galet i mitt desperata försök att hinna fånga den innan den försvann.
 En hel del ödlor också som solade sig på stenarna.
 Och en hel del folk. Det allra roligaste var att sambon, som tidigare sagt att han aldrig skulle följa med dit, var riktigt i gasen med sin kamera.

Därefter styrde vi mot golfbanan.
Björkar i söderläge. Taget genom bilrutan. Det är alldeles ljusgrönt!
 Vi gick ingen hel runda, men några hål i allafall.
Tillräckligt många för att vi båda skulle åka hemåt nöjda.

Swisch så försvann helgen.
Nu är det söndagskväll.
Tacomys.
Disneyfilm.
Nu vet ni precis ;)

7 kommentarer:

  1. Tack!

    Jag har omgående noterat ,-)

    Och ååå, så långt före oss ni är med grönskan!

    SvaraRadera
  2. En riktig kräldjursutflykt :-)
    Idag har även vi varit i vitsippsbackarna - underbart!

    SvaraRadera
  3. Elisabet; Det har verkligen exploderat! Fast det är väldigt olika beroende på var man befinner sig. Vissa träd är fortfarande alldeles kala...

    Mian; Ja, jag är nöjd trots att vi missade "högsäsongen". Och dessa vitsippsmattor är verkligen jättevackra!

    SvaraRadera
  4. Jaa, alldeles galet vackert. Tur att du varnade för ormarna. Om dem tycker jag inte...

    SvaraRadera
  5. Lena; Jag har absolut inget emot ormar. Var däremot alltid lite ängslig för huggorm på den tiden då jag hade en Lurvig som skuttade runt i skogen. Däremot vet jag att jag har läsare som låtit bli att läsa inlägget efter den varningen i början :)

    SvaraRadera
  6. Oj, så grönt är det inte hos oss. Men det är på gång.

    SvaraRadera
  7. Gunilla; Det kommer nästan från den ena dagen till den andra. Fast som man också ser på bilderna varierar grönskan väldigt.

    SvaraRadera