lördag 7 april 2012

Påskafton

Lördag morgon.
Vaknar, slår på teven och ser en sväng på Nalle Puh.
På den lilla lilla teven i gästrummet.

Får med mig lillebror och knatar upp till dukat frukostbord hos farmor. Tycker att det känns ungefär hur lyxigt som helst.
Samtalar.
Och dricker te.

Lite senare skyndar jag ut mot lillebrors bil, men kan inte låta bli att stanna för att få ansiktspussar över en överlycklig liten tax. Taxen Taxi, berättar hussen.

Åker ut med mor, farmor och lillebror i den blåa danskregistrerade bilen, till Limhamns fiskrökeri.
Det blåser isvindar och snöar.
I Malmö.
Vandrar en snabbis bland hoddorna medan övriga shoppar fisk.
Lite senare vandrar jag runt i en park som lyser blått av scilla. Våren har kommit ungefär lika långt här som hemma.
Men vackert är det.
I en trädgård växer Backsippa. Lite surmulet slutna. De gillar nog inte heller vädret.

Duschar i badrummet som tillhör gästrummet.
Vrider på lite extra för att få ur balsamet med den mjuka duschstrålen.

Torkar mig på handduken som tillhör rummet och virar den som en turban runt håret.

När jag kommer upp till farmor igen sitter lillebror och farmor och löser Sodoku.
Jag har en hatkärlek till Sodoku. Kan inte låta bli att börja. Och sedan måste jag ju lösa det. Men det går inte alls så fort som jag tänkt mig. Och jag blir förfärligt frustrerad. Och när jag är klar lovar jag att aldrig mer ge mig på något dylikt.
Jojo.
Nu stundar snart kvällen.
Varmrökt lax står på menyn.
Denna påskafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar