söndag 1 april 2012

Karlskogaland

Det var bra länge sedan jag var i Karlskogaland på egen hand, men idag rattade jag själv bilen över Kilsbergen.
Det är så mysigt att komma dit. Som ett andra hem en liten stund. Och jag blev bjuden på smarrig kaka och te och lite senare en trerättersmiddag!
Däremellan blev det promenad med både mor och far genom Borfors industriområde och det är synd att man inte får ta kort där för jag skulle både kunna tänka mig att ta kort på vissa miljöer och filma pappa när han berättar.
Han vet precis hur gamla byggnaderna är och vad de har använts till. Han visar på gamla järnvägsrester och förklarar att förr var det ju sättet att transportera materialet på. Det var järnväg och rester finns kvar, kors och tvärs och in i gamla byggnader.
"Och här" visar han och pekar. Vi står ovanför en trappa och nedanför den finns en gång med två gamla stenhus på var sida. "Här vällde det ut arbetare när signalen ljöd att arbetsdagen var slut. Då var det kö här till trappen."
Jag tycker mig precis se allt framför mig. Nästan som i svartvitt.

När vi kommer tillbaka går jag ner en sväng till sjön. Det är liksom ett måste. Att gå ner dit. Det är då jag tar kortet här ovan. Och så sitter jag en stund på en sten och dinglar med benen och lyssnar på vågorna. Särskilt varmt är det inte. Men lite sol och glitter i vågorna.
Då är det svårt att tro att jag några timmar senare kommer att köra hem i kompakt snöfall.



Blixten då? Jo, den blev kvar i Karlskogaland. Den var bestämt redo att ta steget till de sälla jaktmarkerna. Men med mig hem fick jag en annan. En som är kompis med kameran. De kommunicerar! Tjoho!!! Det kommer att bli prima! (och jo, jag är redigt bortskämd)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar