torsdag 5 april 2012

Bildfundering

I min dator... och i sambons dator... och på olika backupenheter... och på skivor här och var finns bilder. M a s s o r av bilder.
Och då kan man ju som just fundera, kommer vi att lyckas bevara dessa bilder i tjugo, trettio, fyrtio år? Minst.
För teknik har ju ingen oändlig livslängd.

Nä, det törs vi inte lita på, det är vi överens om här hemma. Och hur ska vi då göra? Ett tag lutar det åt att beställa ut foton och göra fotoalbum. Sådär som på den gamla goda tiden.
Men så bestämmer vi oss för att göra årsböcker.
Och vi går ut starkt med 2010.
Eller starkt...?
Jag har en stor svaghet när det gäller bilder -jag tycker plötsligt att alla är lika viktiga.
År 2010 var alldeles uppenbart ett år när vi var förfärligt sociala. Vi har en massa mappar med bilder från grillkvällar och fikan. Och alla känns de relevanta.
 Och Lurvig fanns med. Lurvig ska förvisso få en egen bok, men han måste ju förstås också ingå i vår årsbok. Vilka bilder väljer man?
Och fröken L var här varannan helg. Det blir måååånga bilder på skojigheter och utflykter.
  2010 var också året när vi var husvakter uppe i Linde en väldigt snöig helg, vi sov i Sala silvergruva, vi var en hel vecka på Öland och vi var nästan två veckor på Azorerna. Därifrån finns det också ungefär hur många bilder som helst.

För att inte tala om visiter i Karlskogaland och julfirandet till exempel. Och nyårsfirandet hos familjen R.
Hur i all världen ska vi kunna komprimera det till en årsbok. Undrar jag som just.
Vi kan kalla det ett projekt. Så länge.

Jag undrar som just bara hur alla andra gör med sina bilder? Eller kommer vi inte att ha några bilder från den här tiden sedan?

6 kommentarer:

  1. Du har ju massor av bilder på din fina blogg också, men fotoböcker låter ju väldigt trevligt!

    Själv har jag två stycken separata hårddiskar, med identiskt innehåll. Låt se hur länge de håller. Man får väl hoppas att båda två inte går sönder på samma gång...
    Glad påsk på er, alla fyra :-)

    SvaraRadera
  2. Lifeblog visade några av sina fotoböcker som hon gjort via sin dator och någon firma. Helt fantastiskt, var det! Men vilket jobb hon hade lagt ner ...

    SvaraRadera
  3. Mian; Ja jag tänker att ska de där hårddiskarna sparas och föras över resten av livet... Och bloggen kommer väl inte att finnas för evigt.

    Elisabet; Vi har gjort ett par fotoböcker i julklappar förut. Fast nu har jag ingen aning om hur jag ska kunna välja bland alla bilderna.

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde en fotobok när barnbarnet fyllde sex år. Ändå från födelsen och framåt. Tog tid - ja!

    Sen gjorde jag en till maken som heter "BÅTEN", alltså boken, även om man kan tro att maken också heter så... Han läser den nästan varje kväll - ljuvliga sommarbilder. Och han hade inte en aning.

    Men - kolla noga att du skickar ljusa bilder, jag trodde att alla mina var ljusa nog, men minsta lilla det är motljus (som en mulen dag när man inte ens tänker på det) så blir det nästan svarta ansikten. Photohome gjorde jag BÅTEN i, den blev mörkast, även om kvalitet i sig är bra och maken blev överlycklig.

    Jag minns inte vad firman med barnboken hette, men där sa programmet ifrån direkt om det skulle bli för mörkt.

    Jag kommer att fortsätta med fotoböcker. Ända sen jag var barn har jag satt in pappersfoton och skrivit så ordentligt, men nästan alla i färg från 70-talet har blivit fula, gula och lite suddiga. Även de från 80-talet och början av 90 har börjat självförstöra sig och tappat färg och skärpa. Tyvärr. De jag gjorde själv i svartvitt på 70-talet har klarat sig bäst.

    SvaraRadera
  5. Årsböcker är jätteroliga att ha! Jag skulle gjort en för varje år till Elliott tänkte jag. Men det har bara blivit en. Det tar sån himla tid och är hur svårt som helst att välja ut bilder, förstår dig verkligen där :-D

    Men du vet väl att man i alla fall kan spara bloggen som pdf fil. Så kan man ju skriva ut den om man vill alternativt bara ha filen sparad. Man vet ju aldrig vad som händer med själva blogger framöver...

    SvaraRadera
  6. Vilken smart idé! :) Själv gör jag ingenting med mina bilder.. eller ja, det händer (väldigt sällan) att jag beställer de digitala bilderna utskrivna, men det blir liksom inte av ordentligt.

    SvaraRadera